شیاف آنتی هموروئید + طرز استفاده و عوارض

 عکس شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید یکی از رایج ترین دارو هایی بوده برای درمان بیماری بواسیر یا هموروئید و در برخی موارد شقاق مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این دارو در زمان مناسب به شکل درست مصرف شود، می تواند اثرات مثبتی بر توده بواسیر باد کرده داشته و باعث بسته شدن عروق هموروئیدی شود. 

ولی لازم به ذکر است اگر بیمار علائمی مانند خارش، سوزش شدید و خونریزی داشته باشد، تاثیر گذاری شیاف آنتی هموروئید کاهش یافته و فرد باید برای درمان فوری بواسیر با لیزر یا عمل جراحی هموروئید اقدام کند.

شیاف آنتی هموروئید برای چیست؟

این دارو برای تسکین موقت تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از بیماری بواسیر یا هموروئید استفاده می شود. شیاف آنتی هموروئید حاوی فنیل افرین است که متعلق به دسته ای از داروها به نام آمین های سمپاتومیمتیک می باشد. تاثیر گذاری آن به گونه ای است که با تنگ کردن موقت رگ های خونی در ناحیه مقعد یا رکتوم عمل می کند. 

از تاثیرات این پماد می توان به کاهش تورم و ناراحتی اشاره کرد. برخی از داروهای گیاهی ممکن است حاوی موادی (مانند کره کاکائو، چربی انباشته شده، روغن معدنی، روغن کبد کوسه) باشند که یک سد محافظ برای جلوگیری از تماس بیش از حد توده بواسیر تحریک کننده با مدفوع تشکیل می دهند.

عکس شیاف برای بواسیر

نحوه مصرف شیاف آنتی هموروئید چگونه است؟

زمانی که محصول را تهیه می کنید، همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی شیاف آنتی هموروئید نوشته شده است که باید قدم به قدم آنها را دنبال کنید. اگر سوالی دیگری داشتید، می توانید از پزشک یا داروساز بپرسید. ولی این ها نکاتی هستند که حتما قبل از استفاده باید رعایت کنید:

  • قبل از استفاده، محل را با آب و صابون ملایم تمیز کنید، خوب شسته و خشک کنید.
  • از این محصول فقط در داخل رکتوم استفاده کنید و توجه کنید که استعمال خارجی ندارد. این محصول به طور کلی تا 4 بار در روز، معمولاً یک بار در صبح و یک نوبت عصر و بعد از هر بار اجابت مزاج و طبق دستور پزشک استفاده می شود.
  • شیاف را باز کرده و با چند قطره آب مرطوب کنید تا نرم شود. به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوی راست را خم کنید. با احتیاط شیاف (اول انتهای نوک تیز) را با انگشت خود درست به داخل راست روده فشار دهید. چند دقیقه دراز کشیده و حداقل به مدت 1 ساعت صبر کنید تا اثر کند و طی این یک ساعت از اجابت مزاج خودداری کنید.

میزان دوز شیاف آنتی هموروئید نسبت به وضعیت بیماری فرد تجویز می شود و بیمار نباید بیشتر از میزان تجویز شده از دارو استفاده کند. همچنین اگر علائم در عرض 7 روز بهبود نیافتند، اگر خونریزی بدتر شد و درد داشتید، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

طرز استفاده از شیاف آنتی هموروئید

عوارض شیاف آنتی هموروئید

این دارو معمولاً در صورت استفاده طبق دستورالعمل یا تجویز پزشک، عوارض جانبی اذیت کننده ای ندارد. ولی در صورتی که بافت رکتوم آسیب دیده باشد یا بیمار خونریزی داشته باشد، ممکن است درد خفیفی ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک شیاف آنتی هموروئید را برای شما تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که او از این موضوع آگاه است که مزایای دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض آن است. 

در موارد بسیار نادر عوارض جانبی دارو شامل موارد زیر هستند:

  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • سردرد شدید
  • عصبی بودن
  • لرزش
  • مشکل خواب

در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه کردید؛ مصرف این دارو را سریع متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین واکنش های آلرژیک جدی به شیاف آنتی هموروئید نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش های آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش، تورم (مخصوصاً در صورت،زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

فواید

از مزایا و فواید شیاف آنتی هموروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عروق خونی را کوچک می کند.
  • به طور موقت تورم را کاهش می دهد.
  • اعصاب را بی حس می کند.
  • تسکین موقت درد و ناراحتی را فراهم می کند.
  • ممکن است با داروهای دیگر ترکیب شود.
  • یک مانع برای محافظت از بافت در برابر تماس تحریک کننده تشکیل می دهد.

موارد احتیاطی در مصرف

قبل از استفاده از این محصول، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروسازی که شیاف را از او دریافت می کنید، اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید از پزشک داروخانه بخواهید که این موارد را برای شما بیان کند.

لازم است بدانید که مصرف این دارو برای افراد با شرایط زیر باید تحت نظر پزشک و با دقت انجام شود:

  • اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: دیابت، مشکلات قلبی (مانند درد قفسه سینه، حمله قلبی)، فشار خون بالا، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، مشکل ادرار کردن به دلیل انسداد ( به عنوان مثال، به دلیل بزرگ شدن پروستات).
  • این محصول را برای کودکان 12 سال یا کمتر بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.
  • استفاده از شیاف آنتی هموروئید در دوران بارداری، باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک زنان خود مشورت کنید.

آیا شیاف هموروئید با داروهای دیگر تداخل دارویی دارد؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. البته این به این منظور نیست که شیاف آنتی هموروئید تداخلات دارویی زیادی دارد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را به پزشک خود نشان دهید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، قطع نکنید یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین)، داروهایی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند (از جمله بتا بلوک‌ کننده‌های گوان‌هیدین به عنوان متوپرولول).

برخی از داروهای بدون نسخه هم شامل موادی هستند که می توانند ضربان قلب یا فشار خون شما را افزایش دهند. به پزشک خود بگویید از چه محصولاتی استفاده می کنید و از نحوه استفاده ایمن آنها بپرسید (مخصوصاً داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی یا کمک های رژیمی).

 source: https://bit.ly/36jKwTh

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی