شقاق واژینال چیست؛ علائم و درمان شقاق در زنان

 شقاق واژن (واژینال) آسیب های جزئی به این ناحیه بوده که قسمتی از دستگاه تناسلی زنان است. این عارضه بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در ادامه کاملا به آنها پرداختیم و معمولا با علائمی مانند خارش و سوزش همراه است. زخم واژینال می تواند در قسمت های مختلفی از دستگاه تناسلی زنان ایجاد شود و این اتفاق بستگی به علت ایجاد آن دارد.

https://bit.ly/3jQB8dh

شقاق واژن (واژینال) چیست؟

شکاف یا شقاق واژن که در انگلیسی Vaginal Cuts نامیده می شوند؛ زخم های کوچکی هستند که به اندازه چند میلی متر هستند و در برخی موارد حاد ممکن است اندازه آنها به یک تا دو سانتی متر هم برسد. 

آنها معمولا خود به خود پس از چند روز اگر به دلیل خارش یا حساسیت ایجاد شده باشند، بهبود پیدا می کنند ولی اگر علت آنها اتفاقی مانند زایمان طبیعی یا رابطه واژینال باشد، ممکن است برای از بین بردن آنها به روش های مانند درمان شقاق با لیزر یا زدن بخیه نیاز باشد.

عکس شقاق واژینال به دلیل زایمان طبیعی
در این عکس دهانه باز شده واژن را مشاهده می کنید و زخم شقاقی که در کنارش بوده، بخیه زده شده است.

چگونه علائم را تشخیص دهیم؟

شقاق واژن اغلب با احساس ناراحتی به ویژه در هنگام ادرار و خونریزی جزئی همراه است.

با این حال، مشکوک شدن به شقاق در ناحیه تناسلی خود کافی نیست. برای درمان مناسب آن، حتما باید اول توسط پزشک معاینه شوید که تشخیص دهد علائم دیگری وجود دارند یا خیر.

بهترین راه برای مشاهده زخم در خانه و علائم، قرار دادن یک آینه جمع و جور یا دستی است تا بتوانید انعکاس واژن خود را ببینید. بسیاری از زنان وقتی روی لبه یک سطح مانند صندلی می‌نشینند یا زمانی که به پشت دراز می‌کشند انجام این کار راحت تر است.

اگر قادر به دیدن زخم با این روش نیستید، ممکن است بتوانید با لمس آرام ناحیه آسیب دیده، شدت بریدگی را خودتان تخمین بزنید. همیشه باید قبل و بعد از لمس زخم، به خصوص زخم در ناحیه تناسلی؛ دست های خود را بشویید تا از گسترش باکتری ها جلوگیری کنید.

علت ابتلا به شقاق واژن

شکاف های سطحی به عنوان “شقاق حاد” نیز شناخته می شوند. این نوع بریدگی ها معمولاً طی چند روز خود به خود بهبود می یابند.

شقاق های حاد و سطحی به دلیل کارهایی مانند اصلاح یا رفع موهای زائد، پیش نوازی و رابطه جنسی ایجاد می شوند. در واقع، فعالیت جنسی شایع ترین علت بریدگی واژن است که ارتباطی با زایمان ندارد.

زایمان طبیعی

یکی از دلایل اصلی ابتلا به شقاق واژن زایمان طبیعی می باشد. طی این اتفاق فشار زیادی به واژن وارد شده و در اکثر موارد پس از زایمان طبیعی مادر دچار شقاق واژینال می شود که تحت نظر پزشک درمان پیدا می کند.

به طور طبیعی پس از زایمان طبیعی به مدت چند روز مادر در ناحیه واژن خود احساس درد و کوفتگی دارد که با استراحت در خانه برطرف می شود.

رابطه جنسی

به طور طبیعی هر جسم خارجی که به واژن وارد شود، می تواند باعث آسیب به آن شود. در نتیجه رابطه جنسی یکی از دلایل شایع ایجاد زخم در این ناحیه است. به علاوه هر چیز درگیری مانند انگشتان یا اجسام خارجی می توانند بافت ظریف این قسمت را متورم کرده و دچار آسیب کنند.

از علائم دیگر آسیب به این ناحیه پس از رابطه؛ کبودی، کوفتگی و دردی جزئی بوده که به مرور زمان برطرف می شوند.

حذف موهای زائد قسمت تناسلی

استفاده از ابزار هایی مانند ژیلت، اپیلیدی و حتی کرم های موبر در صورتی که طولانی مدت روی پوست بمانند، می توانند باعث زخم و خراش های کوچک روی این ناحیه شوند.

گاهی اوقات این زخم ها به اندازه ای کوچک هستند که با میکروسکوپ دیده می شوند ولی هر چقدر هم که کوچک باشند، احتمال جذب میکروب از طریق این قسمت ها وجود دارد. در نتیجه باید درمان شوند.

روش های درمان شقاق واژینال

اکثر زخم های جزئی واژن در خانه قابل درمان هستند. اما در صورتی که شقاق واژن به خاطر دلایل جدی تری ایجاد شده باشد، نیازمند درمان با روش های پزشکی می باشد که در ادامه تمام آنها را بررسی کردیم:

مشاوره پزشک زنان قبل از درمان زخم واژینال

لیزر شقاق واژن

درمان شقاق واژن با لیزر کاملا سریع و بدون درد می باشد. این تنها روشی است که با استفاده از لیزر CO2 به صورت سرپایی انجام شده و برای درمان هر نوع زخم شقاق و بیماری های نشیمنگاهی کاربرد دارد. یکی از مزیت های بزرگ لیزر این است که عفونت داخل زخم را از ریشه سوزانده و بهبود می بخشد.

درمان خانگی

اگر شقاق واژن سطحی بوده و تصمیم به درمان آن در خانه دارید، باید:

  • روزی یک یا دو بار ناحیه را با آب گرم بشویید.
  • از استفاده از صابون های تند یا معطر خودداری کنید، زیرا این می تواند بر تعادل pH واژن ظریف شما تاثیر بگذارد.
  • قبل از اینکه دوباره لباس بپوشید، مطمئن شوید که ناحیه خشک است.
  • تا زمانی که زخم خوب شود، لباس زیر نخی و کتانی گشاد بپوشید.
  • اگر خیلی احساس ناراحتی کردید، می‌توانید از مسکن‌ های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (موترین، ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید.
  • اکنون باسیتراسین و آکوافور را خریداری کنید.

پماد و دارو

ممکن است استفاده از یک داروی موضعی یا پماد مانع از گسترش زخم را برای کمک به تسکین ناحیه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می توانید از یک آنتی بیوتیک موضعی مانند باسیتراسین یا یک پماد مانع مانند Aquaphor استفاده کنید تا به ترغیب پوست شما برای بهبود سریع تر کمک کند. 

پماد نئوسپورین به دلیل خطر واکنش آلرژیک به عنوان یک آنتی بیوتیک موضعی توصیه نمی شود. این پمادها را فقط در صورتی بمالید که بریدگی ها در ناحیه بیرونی اطراف فرج شما و لبه های آن باشد.

توجه کنید که هرگز نباید داروها، از جمله پماد ضد باکتری، را بدون مشورت با پزشک روی واژن خود بمالید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

زگیل مقعد؛ درمان، عکس + علائم و علت زگیل داخل مقعدی