چه بخوریم تا بواسیر از بین برود + خوراکی های فیبردار مفید و مضر

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود + خوراکی های فیبردار مفید و مضر یکی از سوالاتی که افراد مبتلا به بواسیر دارند این است که چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ یک اصطلاح در پزشکی وجود دارد که می گوید: هر چه غذاهای حاوی فیبر بیشتری مصرف کنید، بدن هیدراته تری دارید! فیبر غذایی یکی از مواد مغذی، مورد نیاز بدن است زیرا که مصرف آن فواید مختلفی از جمله سلامت گوارش، حفظ سلامت قلب، کنترل قند خون، افزایش طول، کاهش حساسیت به خوراکی ها و … را برای بدن به همراه دارد.

همچنین یکی از مهمترین فایده این خوراکی پیشگیری از بیمار های رایج مقعدی مثل بواسیر و شقاق است.

برای درمان بواسیر یا هموروئید چه بخوریم ؟

اگر به دنبال یافتن راه هایی برای درمان هموروئید سری به سایت های پزشکی زده باشید، قطعا با این علت مواجه می شوید که یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری بواسیر؛ یبوست مداوم و مزمن است.

شما می توانید با داشتن یک رژیم از مواد خوراکی مفید و مناسب غذایی مناسب، علاوه بر جلوگیری از یبوست، از هموروئید هم پیشگیری کنید. اما چطور؟!

تاثیر فیبر غذایی در درمان بواسیر چیست؟

فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات بر پایه گیاهی است. این ماده مغذی بر خلاف سایر کربوهیدرات ها در بدن قابل هضم و جذب نیست و در دستگاه گوارش تجمع می کند. اما با این حال وجود آن به شدت برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش ضروری است. این ماده مغذی فواید و تاثیرات جدی برای بدن به همراه دارد و مصرف آن برای همه افراد در تمام گروه های سنی توصیه می شود. از فواید این ماده برای بدن می توانیم به تنظیم فعالیت روده، کاهش وزن، تنظیم قند خون، کنترل کلسترول، کاهش خطر سرطان و … اشاره کنیم.

انواع فیبرهای غذایی

فیبر غذایی به دو دسته زیر تقسیم می شود :

  • محلول : این فیبر در آب حل شده و شامل پکتین، صمغ، و موسیلاژ است و همچنین قابلیت تبدیل به ژل را داشته و به عنوان قوام دهنده عمل می نماید. فیبر محلول با کاهش گلوکز خون و کلسترول کمک می نماید.
  • نامحلول : این نوع از فیبر خاصیت هیگروسکوپیک قوی داشته و می تواند مقدار زیادی آب را به خود جذب نماید، از همین روی سرعت عبور مواد از دستگاه گوارش را افزایش خواهد داد و حجم مدفوع را افزایش داده و در جلوگیری از یبوست موثر است.

مقدار مورد نیاز بدن به فیبر غذایی

بر طبق اظهارات انجمن قلب آمریکا میزان فیبر غذایی در رژیم 2000 کالری در حدود 25 گرم است. البته نیاز روزانه به این ماده مغذی به عواملی مانند سن و جنسیت بستگی دارد. به طور مثال نیاز روزانه زنان زیر 50 سال در حدود 21 تا 25 گرم و مردان زیر 50 سال 30 تا 38 گرم است. همچنین کودکان در سنین بین 1 تا 18 سال به 14 تا 31 گرم در روز نیاز دارند.

فواید فیبر غذایی برای پیشگیری و درمان بیماری های بواسیر(هموروئید) و شقاق

یکی از مهمترین اثرات مصرف غذاهای فیبر دار بر روی بدن حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست است، از آنجایی که این ماده در داخل دستگاه گوارش قابلیت هضم و جذب ندارد، در روده تجمع کرده و مقدار زیادی آب به خود جذب می کند  پس مصرف آن می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد، در نتیجه عبور مدفوع حجیم تر و البته نرم تر از دستگاه گوارش مانع آسیب به آن می شود. مهمترین علت بروز بیماری های مقعدی نظیر بواسیر و شقاق ابتلا به یبوست مزمن است زیرا عبور مدفوع سفت می تواند موجب آسیب به انتهای دستگاه گوارش شود. در نتیجه با مصرف کافی از این ماده مغذی می توان یبوست را کنترل و از بواسیر (هموروئید) و شقاق پیشگیری نمود.

نوشیدنی و مایعات

نوشیدن آب یکی از موثر ترین روش ها برای نرم شدن مدفوع، دفع راحت تر و جلوگیری از یبوست می باشد. اگر کسی هستید که به طور مداوم دچار یبوست می شوید یا دیر به دیر احساس اجابت مزاج دارید، نوشیدن دو لیوان آب ولرم پیش از خوردن صبحانه می تواند کمک چشمگیری به دفع مزاج شما کند. به علاوه زمان های دفع را منظم می کند.

به طور کلی نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز الزامی است. همچنین می توانید در کنار آن از نوشیدن آب میوه های طبیعی و نوشیدنی های غیر الکلی بر پایه آب کمک بگیرید.

عکس کودک در حال نوشیدن آب برای پیشگیری از یبوست

خوراکی های حاوی مواد معدنی

برخی از ویتامین ها می توانند برای کمک به درمان هموروئید موثر باشند. از جمله:

  • ویتامین کا K: ویتامین K به دلیل داشتن خاصیت انعقادی؛ میتواند به پیشگیری از ابتلا به علائم بواسیر کمک کند. این ویتامین مقوی در سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج یافت می شود.
  • ویتامین سی C: این ویتامین خاصیت ضد التهابی داشته و به برطرف کردن علائم بیماری ها از جمله بواسیر کمک می کند.
  • منیزیوم mg: این ویتامین به حفظ آب بدن کمک می کند و از این طریق باعث نرم شدن مدفوع می شود.

ملین های دارویی و طبیعی

ملین ها دسته از داروها بوده که به دو صورت طبیعی و شیمیایی یافت می شوند. وظیفه اصلی این دارو ها عمدتا رفع یبوست می باشد. دو نوع از ملین های طبیعی پر کاربرد اسفرزه و پسلیوم هستند. می توانید 2 تا 3 قاشق چای خوری اسفرزه را در آب حل کرده و بنوشید.

در صورت زیاده روی در مصرف ملین ها نتیجه عکس خواهند داشت.

بهترین میوه برای درمان بواسیر

برخی از خوراکی های مفید برای بواسیر یا غذاهای فیبر دار عبارتند از :

  • آووکادو
  • گلابی آسیای
  • خانواده‌ی بری‌ها مثل توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و…
  • نارگیل
  • انجیر
  • کنگر فرنگی
  • نخود فرنگی
  • کلم بروکسل
  • شلغم
  • انواع حبوبات و …

 https://cliniczarei.com/articles/%d8%b1%da%98%db%8c%d9%85-%d9%be%d8%b1-%d9%81%db%8c%d8%a8%d8%b1/

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

زگیل مقعد؛ درمان، عکس + علائم و علت زگیل داخل مقعدی