روش های درمان خانگی بواسیر یا هموروئید چیست؟

 اکثرا توده بواسیر یا هموروئیدها را می توان در خانه یا با روش های پزشکی ساده درمان کرد. مگر در حالتی که بواسیر باد کرده و به مرحله مزمن رسیده که دیگر روش های خانگی برای درمان تاثیری نداشته و باید حتما فرد مبتلا به پزشک برای برداشتن توده و سوزاندن آن مراجعه کند.

بسته به نوع هموروئید و شدت علائم شما، طیف گسترده ای از گزینه های درمانی برای بواسیر وجود دارد.

اجتناب از یبوست اغلب یکی از روش های اصلی برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر و همچنین درمان هموروئید است. لازم است بدانید که داشتن یک رژیم غذایی ساده و تغییرات سبک زندگی هم می تواند به کاهش علائم هموروئید کمک کند.

بیماری بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید Hemorrhoids یک بیماری مقعدی بوده که در داخل قسمت انتهایی راست روده (مقعد) به شکل یک توده ایجاد می شود. این بیماری دو نوع دارد: ۱. بواسیر داخلی و ۲. بواسیر خارجی. به طور طبیعی بیماران هموروئیدی که داخل مقعد ایجاد شده است را خودشان تشخیص نمی دهند و زمانی متوجه میشوند که بواسیر داخلی خونریزی می کند.

ولی هموروئید های خارجی چون برجسته می شوند، زمانی که آنها را لمس می کنید قابل تشخیص هستند.

چه کسانی به هموروئید مبتلا می شوند؟

ممکن است افراد در هر سنی به بواسیر مبتلا شوند. همچنین مردان و زنان تقریبا به یک نسبت دچار هموروئید می شوند. ولی درصد ابتلا به زنان کمی بیشتر است زیرا داشتن رابطه مقعدی از عواملی است که احتمال ابتلا به بواسیر را به طور عجیبی بالا می برد. همچنین افرادی که دارای یبوست مزمن هستند و درمان نمی شوند، پس از آن به بواسیر دچار می شوند.

برخی از مراجعه به پزشک خجالت می کشند یا متاسفانه بعضی از افراد بسیار دیر اقدام به درمان می کنند. یکی از علت هایی که بیماران دیر به کلینیک های درمانی اقدام می کنند، هزینه جراحی بواسیر با لیزر یا ترس از عمل جراحی باز هموروئید است.

درمان بواسیر در خانه با راحت ترین روش ها

خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به نرم‌ تر شدن مدفوع و در نتیجه دفع آسان‌ تر آن کمک کند که باعث شده هنگام اجابت مزاج فشار وارد شده به رکتوم کمتر باشد. فیبر در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه ها یافت می شود.

عکس درمان خانگی بواسیر,عوارض بعد از عمل جراحی بواسیر,پس از جراحی هموروئیددرمان خانگی بواسیر

    طبق اصول استاندارد رعایت رژیم غذایی در دنیا؛ توصیه می شود که زنان بالغ حداقل ۲۵ گرم فیبر در روز و مردان بالغ حداقل ۳۸ گرم فیبر بخورند. وقتی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، آهسته پیش بروید تا از مشکلات ناشی از گاز اضافی جلوگیری کنید.

    اگر برای دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی خود مشکل دارید، می توانید مکمل های حاوی فیبر نیز مصرف کنید.

چندین روش وجود دارد که می توانید آنها را به عنوان درمان خانگی بواسیر یا هموروئید انجام دهید:

• دو تا سه بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حمام سیتز (Sitz Bath) داشته باشید. در آب گرم بنشینید و فقط باسن خود را در ظرف مخصوص آن قرار دهید. این روش می تواند به کاهش خارش و سوزش کمک کند. همچنین اگر دسترسی به داروخانه ندارید می‌توانید از یک لگن کوچک و کم عمق استفاده کنید. پس از حمام سیتز، به آرامی ناحیه را خشک کنید تا از تحریک بیشتر جلوگیری شود. 

• برای تسکین تورم و درد از کمپرس یخ در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

• هنگام اجابت مزاج زیاد فشار نیاورید.

• مقعد خود را بعد از هر بار اجابت مزاج با نوازش ملایم (به جای پاک کردن) با پدهای مرطوب شده مانند دستمال مرطوب کودک تمیز کنید. استفاده از دستمال توالت سفت و خشک که ممکن است حاوی عطر باشد، می تواند باعث تحریک بیشتر توده بواسیر شود.

• با حمام کردن یا دوش گرفتن روزانه با آب گرم، ناحیه را تمیز نگه دارید. پس از حمام کردن، ناحیه مورد نظر را به آرامی خشک کنید. حتی می توانید از باد سشوار با فاصله برای خشک کردن محل استفاده کنید.

• برای کمک به کاهش تورم بواسیر و جلوگیری از تشکیل بواسیر جدید، به جای سطوح سخت، روی بالشتک های نرم بنشینید.

• در صورت نیاز از مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید.

پماد یا داروی بواسیر برای درمان در خانه

تعدادی کرم، پماد و پدهای OTC که حاوی هیدروکورتیزون یا عصاره فندق هستند برای کمک به تسکین درد، تورم و خارش ناشی از هموروئید به راحتی در دسترس هستند. طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، پزشکان استفاده از محصولات بدون نسخه را به مدت یک هفته توصیه می کنند. اگر علائم بیش از یک هفته ادامه یافت، باید حتما به پزشک خود برای بررسی روند درمان مراجعه کنید.

    کرم ها و شیاف های حاوی هیدروکورتیزون می توانند باعث ضعیف شدن و نازک شدن پوست شوند، بنابراین نباید بیش از یک هفته از آنها استفاده کرد. اگر هر یک از این کرم ها باعث ایجاد بثورات یا خشکی پوست در اطراف آن ناحیه شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

یک مکمل فیبر، مانند متاموسیل (پسیلیوم)، یا نرم کننده مدفوع، مانند سیتروسل (متیل سلولز)، می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.

از ملین هایی که می توانند منجر به اسهال و تشدید علائم هموروئید شود، خودداری کنید.

چه زمانی جراحی هموروئید لازم است ؟

طبق آمار تعداد بسیار کمی از افراد حدود ۱۰ درصد از کل بزرگسالانی که به دلیل علائم دردناک بواسیر به پزشک مراجعه می کنند که منجر به عمل جراحی می شود.

جراحی برای برداشتن بواسیر، هموروئیدکتومی نامیده می شود.

پزشک شما ممکن است در موارد زیر هموروئیدکتومی را توصیه کند:

• هموروئید خارجی بزرگ داشته باشید.

• هموروئید داخلی و خارجی را با هم دارید.

• هموروئید داخلی پرولاپس شده است یا از مقعد بیرون زده است.

در هموروئیدکتومی، پزشک قبل از بستن زخم با بخیه، یک برش کوچک برای برداشتن هموروئید و بافت اطراف ایجاد می کند.

این روش در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می شود که شما درد آن را به هیچ عنوان حس نکنید. لازم است این نکته را بدانید که هموروئیدکتومی با درد بعد از عمل همراه است، اما این روش در ۹۵ درصد موارد موفقیت آمیز است.

گزینه های زیادی برای درمان هموروئید وجود دارد. بهتر است در مورد مزایا و خطرات هر یک از این موارد با پزشک خود صحبت کنید تا به برنامه درمانی مناسب برای مورد خاص خود دست پیدا کنید.

عوارض بعد از عمل جراحی بواسیر

پس از جراحی هموروئید انتظار داشتن درد را داشته باشید و ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد که به حالت عادی خود برگردید. پزشک احتمالاً برای شما داروهای ضد درد تجویز خواهد کرد و نشستن در حمام سیتز دو تا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نیز می تواند کمک کننده باشد. ممکن است تا چند هفته پس از جراحی مقداری خونریزی همراه با اجابت مزاج را تجربه کنید. اگر خونریزی پس از اجابت مزاج متوقف نشد، با جراح خود تماس بگیرید.

درمان بواسیر در خانه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی