پماد لیدوکائین چیست و بعد از چند دقیقه اثر میکند؟

پماد لیدوکائین (LYE doe kane) نوعی داروی بی حسی بوده که اغلب به شکل ژل یا کرم در دسترس است. باعث از بین رفتن درد به صورت موضعی در پوست و بافت های اطراف آن می شود. همچنین برای پیشگیری و درمان درد ناشی از برخی عمل ها استفاده می شود. 

لازم است بدانید که از این دارو برای درمان سوختگی های جزئی، خراش ها و نیش حشرات نیز استفاده می شود. لیدوکایین می تواند در درمان و تسریع روند بهبودی بیماری هایی همچون بواسیر (هموروئید) یا زخم مقعدی شقاق هم نقش به سزایی داشته باشد. معمولا پس از 20 تا 30 دقیقه بعد از اعمال پماد بی حسی موضعی را حس خواهی کرد.

نام تجاری متداول آن در داروخانه ها: AneCream، Aspercreme با لیدوکائین، BenGay، CidalEaze، Ela-Max، LidaMantle، Lidosense 4، Lidotral، LMX 4، LMX 4 با Tegaderm، LMX 5، MENTHO-CAINE، Solareoth، RectaCaine زایلوکائین.

توجه کنید! که لیدوکایین به هیچ عنوان نباید در طولانی مدت و بدون تجویز پزشک استفاده شود زیرا مصرف آن در طولانی مدتی می تواند همراه با عوارض ناخوشایندی باشد.

پماد لیدوکائین چگونه در درمان بواسیر تاثیر دارد؟

بیماری بواسیر یا هموروئید که به یکی از بیماری های رایج بین سنین مختلف تبدیل شده باعث بسته شدن یا اتساع سیاهرگهای مقعد می شود. این بیماری علائم اذیت کننده ای همچون خارش، سوزش و درد دارد. از آنجا که پماد لیدوکائین دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد درد بوده؛ می تواند ورم ناشی از توده هموروئید را از بین برده و سوزش یا خارش را کمتر کند. ولی همانطور که پیشتر توضیح دادیم، مصرف بیش از حد پماد لیدوکایین علاوه بر اینکه تاثیری نداشته، می تواند همراه با عوارض هم باشد. در نتیجه در صورت عدم بهبود توده هموروئید پس از استفاده از پماد لیدوکائین حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: بواسیر چیست و چه علائمی دارد؟

نحوه استفاده از لیدوکائین برای بواسیر و شقاق

کرم یا پماد لیدوکائین برای بواسیر یا شقاق به شکل موارد زیر استفاده می شود:

  • اطراف مقعد را با آب و صابون ملایم تمیز کنید، شسته و خشک کنید.
  • اپلیکاتور را به آرامی وارد مقعد کنید.
  • مقدار کمی از دارو را داخل مقعد خود فشار دهید.
  • اپلیکاتور را بردارید، آن را جدا کرده و با آب و صابون بشویید.

همچنین بخوانید: شقاق یا فیشر چیست؟

چگونه باید از دارو پماد لیدوکائین استفاده کنم؟

اول از همه لازم است بدانید که پماد لیدوکایین برای استفاده روی پوست است. این دارو ممکن است در دهان، بینی یا گلو استفاده شود و ممکن است توسط یک پزشک نحوه مصرف آن برای شما تجویز شود. اکثر مواقع از شما میخواهند که دستورالعمل روی بسته بندی را دنبال کنید. حتما داروی خود را در ساعات مشخص  خود استفاده کنید. از مقداری که پزشک تجویز کرده پیشروی نکنید.

پماد لیدوکائین اچ برای چیست

در مورد استفاده از این دارو در کودکان با پزشک اطفال خود صحبت کنید. در حالی که این دارو ممکن است برای شرایط انتخابی تجویز شود، اقدامات احتیاطی اعمال می شود.

مصرف بیش از حد: اگر فکر میکنید بیش از حد از پماد لیدوکایین مصرف کرده و دچار عوارض ناخوشایند شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
توجه: این دارو فقط برای شما است. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر یک نوبت را فراموش کردم،چکار کنم؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت از آن استفاده کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط از یک دوز در همان نوبت استفاده کنید. از دوزهای دوبل یا اضافی خودداری کنید.

همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر به دکتر بواسیر مراجعه کنید.

تداخل دارویی پماد لیدوکایین

معمولا این دارو با داروی دیگری تداخل ندارد.

این فهرست ممکن است تمام تعاملات ممکن را توصیف نکند. فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید به پزشک خود بدهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر غیرقانونی استفاده می‌کنید هم به پزشک معالج خود بگویید. زیرا بعضی آیتم ها ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

هنگام استفاده از این دارو باید مراقب چه نکاتی باشم؟

مراقب باشید تا زمانی که ناحیه بی حس است و دردی حس نمی کنید، به آن ناحیه آسیب نزنید. در صورت استفاده از این دارو در دهان یا گلو، حداقل تا یک ساعت از جویدن آدامس و خوردن غذا خودداری کنید. اگر این ناحیه هنوز بی حس است، در صورت تلاش برای جویدن یا قورت دادن، ممکن است زبان یا گونه خود را خفه کنید یا گاز بگیرید. همچنین، ممکن است از غذاها یا نوشیدنی های گرم احساس درد نکنید.

این دارو را در مناطقی از پوست که عفونی، باز یا آسیب دیده است استفاده نکنید. این ممکن است مقدار دارویی را که از پوست شما عبور می کند افزایش دهد و خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

 https://bit.ly/3RZCbav

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

زگیل مقعد؛ درمان، عکس + علائم و علت زگیل داخل مقعدی