آیا زگیل تناسلی از ایدز خطرناک تر است؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و اچ آی وی HIV ویروس هایی هستند که عمدتاً از طریق تماس جنسی منتشر می شوند. اگرچه علائم متفاوتی دارند، اما ابتلا به اچ‌آی‌وی ممکن است فرد را پس از ابتلا به HPV مستعد ابتلا به بیماری‌های بالقوه مانند سرطان قسمت های مختلف دستگاه تناسلی کند.

افرادی که با اچ آی وی درمان نشده زندگی می کنند احتمال بیشتری دارد که عفونت های ویروس اچ پی وی مانند زگیل تناسلی را دریافت کنند. همچنین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار گیرند. پیشگیری از HPV برای افراد مبتلا به HIV حیاتی است.

برخی از تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که افرادی که با اچ پی وی زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به ویروس اچ آی وی هستند، اگرچه مکانیسم پشت این واقعه نامشخص است. کسانی که مبتلا به HPV هستند نیز باید یاد بگیرند که چگونه از HIV پیشگیری کنند.

این دو ویروس ارتباط مشترکی دارند، اما علائم، چشم انداز و درمان آنها همیشه یکسان نیست. برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت ها و پیوندهای بین HPV و HIV، ادامه مطلب را بخوانید.

زگیل تناسلی چیست و چه علائمی دارد؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که به دلیل ابتلا فرد به ویروس اچ پی وی به وجود می آید. HPV شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. این می تواند از طریق رابطه جنسی (دخول) و همچنین از طریق تماس فیزیکی بدون دخول گسترش یابد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که تقریباً همه در نهایت به HPV مبتلا می شوند، اگرچه واکسن HPV در برابر برخی از انواع محافظت می کند. HPV 16 و 18 پرخطرترین انواع هستند و همه واکسن‌های HPV حداقل این دو را پوشش می‌دهند. شایع ترین علائم ویروس اچ پی وی زگیل تناسلی است که به شکل های زیر ظاهر می شود:

  • زگیل درون مقعد یا خارج از آن
  • زائده های ریز گوشتی روی واژن و و آلت تناسلی
  • خاش و سوزش زائده ها
  • خروج ترشحات لزج و بدبو از ناحیه تناسلی
آیا زگیل تناسلی از ایدز خطرناک تر است؟
آیا زگیل تناسلی از ایدز خطرناک تر است؟

ایدز چیست و چه علائمی دارد؟

اچ آی وی ویروسی است که به خوشه تمایز 4 (CD4) گلبول های سفید خون متصل می شود و از سیستم ایمنی بدن فرد تغذیه می کند. هنگامی که آن سلول ها عفونت را منقبض می کنند، به تکثیر و از بین بردن ایمنی بدن ادامه می دهند و در نهایت آن را به سمت مرحله نهایی یعنی ایدز می برند. سپس بدن برای دفع عفونت بسیار ضعیف می شود.

اچ‌آی‌وی در درجه اول از طریق آمیزش جنسی یا استفاده مشترک از تجهیزات تزریق مواد مخدر منتقل می‌شود. هدف درمان HIV حفظ سلول‌های CD4 فرد و کاهش بار ویروسی آن‌ها به حالت غیرقابل شناسایی است. افرادی که درمان مداوم دریافت می کنند ممکن است منتظر سالها سلامتی باشند.

بسیاری از افرادی که مبتلا به HIV هستند تا زمانی که آزمایش معمولی STI انجام ندهند، از ابتلای خود به آن آگاه نیستند. با این حال، برخی از افراد منبع معتبر حدود 2 تا 4 هفته پس از ابتلا به ویروس علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه خواهند کرد.

علائم اولیه HIV عبارتند از:

  • تورم غدد لنفاوی
  • تب
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • کهیر
  • لرز
  • گلو درد
  • زخمهای دهان
  • عرق شبانه

این علائم ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. در این مدت، خطر انتقال اچ آی وی از طریق جنسی بالا است، حتی اگر آزمایش های HIV ممکن است هنوز نتوانند ویروس را شناسایی کنند.

آیا زگیل تناسلی از ایدز خطرناک تر است؟
آیا زگیل تناسلی از ایدز خطرناک تر است؟

ارتباط اچ پی وی و اچ آی وی چیست؟

HPV و HIV ویروس های مختلفی هستند. آنها هیچ ارتباطی با هم ندارند و شباهت کمی دارند.

افراد می توانند از طریق فعالیت جنسی به HPV و HIV مبتلا شوند، بنابراین پزشکان آنها را هر دو بیماری مقاربتی می دانند. هر دوی این ویروس ها ممکن است برای سال ها بدون ایجاد علائم در بدن خفته بمانند.

افراد مبتلا به HPV و HIV بیشتر مستعد ابتلا به سایر بیماری ها هستند. آنها همچنین می توانند هر دو ویروس را همزمان در بدن خود داشته باشند. تحقیقات علمی اخیر نشان می دهد که HPV ممکن است افراد را در معرض افزایش خطر ابتلا به HIV قرار دهد. علاوه بر این، یک بررسی از مطالعات موجود نشان داد که این ممکن است نتیجه افزایش التهاب دستگاه تناسلی یا تغییرات سلولی باشد. متقابلا زندگی با HIV همچنین ممکن است خطر ابتلا به اچ پی وی را افزایش دهد، به خصوص اگر تعداد CD4 و ایمنی فردی پایین باشد.

این دو بیماری مقاربتی علائم مشابهی دارند، اگرچه یکسان نیستند. HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در دهانه رحم، آلت تناسلی، واژن و راست روده شود. برخی از انواع HPV همچنین باعث تغییرات سلولی می شوند که به سرطان مقعد، دهانه رحم، دهان، آلت تناسلی، واژن و فرج تبدیل می شوند. افراد مبتلا به HIV ممکن است زخم های شدید در رکتوم و ناحیه اطراف دهانه رحم داشته باشند. آنها بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های مقعد و آلت تناسلی هستند، به ویژه سرطان هایی که ناشی از ویروس اچ پی وی هستند.

https://bit.ly/3QjKpIN

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

زگیل مقعد؛ درمان، عکس + علائم و علت زگیل داخل مقعدی