درمان گشادی مقعد + علت و “عکس گشاد شدن مقعد”

گشادی مقعد چیست و چرا افراد به آن دچار می شوند؟ اکثرا دلیلی که افراد در این موارد به متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه می کنند، بی اختیاری در دفع یا خروج گاز معده است که خواهان دلیل آن هستند. گشاد شدن مقعد می تواند دلیل اصلی این عارضه باشد.

متاسفانه این اتفاق در حال تبدیل شدن به یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که عموما به دنبال رابطه مقعدی متعدد به وجود می آید. از طرفی دیگر می تواند به دنبال دسته ای از بیماری ها ایجاد شود که مستقیما عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی مقعد را درگیر می کنند.

گشادی مقعد چیست؟

گشادی مقعد یا اتساع دریچه رکتوم که در انگلیسی با اصطلاح A/nal Dilation (دیلاته شدن) نامیده می شود، به باز شدن قسمت انتهایی کانال رکتوم که همان دریچه مقعد می باشد بیشتر از حد معمولی تا 2 سانتی متر گفته می شود.

این عارضه برای افراد مبتلا به قدری نگران کننده است که اکثرا به دلیل نداشتن اختیار اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد خود، از حضور در بین افراد اجتماع خودداری می کنند.

علت گشادی مقعد

دلایل مختلفی برای پیش آمدن این عارضه وجود دارد که در ادامه به طور کامل آنها را مورد بررسی قرار دادیم:

بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید بالشتک های برجسته ای هستند که در داخل رکتوم یا خارج از آن در لبه سوراخ مقعد و بیرون از آن ایجاد می شوند. اگر بیمار دچار بواسیر داخلی شده و متوجه آن نشود می تواند این توده به مرور زمان به قدری رشد کرده و بزرگ شود که دائما دریچه مقعد فرد کمی بیشتر از حد معمول باز بماند و خود بیمار متوجه آن نباشد. در این هنگام معمولا فرد بعد از اجابت مزاج هم حس می کند که دفع کاملا اتفاق نیفتاده است.

شقاق یا فیشر

شقاق که نوعی زخم مقعدی می باشد معمولا به دلیل یبوست مدفوع سفت ایجاد می شود. این زخم با سوزش و خارش همراه است که باعث می شود دریچه رکتوم از حالت عادی خود خارج شده و کمی بیشتر از حد معمول باز شود.

رابطه مقعدی

رابطه مقعدی از پشت نوعی ایجاد اختلال در کارکرد عادی اسفنکترهای داخلی و خارجی است که باعث می شود ماهیچه های ارادی هم حالت خود را از دست بدهند و دائما به صورت غیر ارادی گشاد شده و باز بمانند. گشادی مقعد به دلیل داشتن این نوع رابطه رایج ترین علت است. 

در این حالت می توان گفت که دریچه مقعد به شکل قیف مانند به داخل فرو رفته و به همان شکل می ماند. زمانی که رابطه از پشت به صورت مکرر صورت بگیرد فرد بیمار دیگر کنترلی بر دفع گاز یا مدفوع خود ندارد. در این حالت می گوییم فرد دچار بی اختیاری در دفع شده است. 

عمل جراحی در ناحیه نشیمنگاهی

عمل های جراحی در ناحیه نشیمنگاه یکی از عوامل پر ریسکی هستند که خطراتی از جمله گشادی مقعد را به دنبال دارند. اگر این عمل ها به گونه ای انجام شوند که به اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد آسیب وارد شود، دو احتمال خطر وجود دارد:

  1. تنگی دریچه
  2. گشادی مقعد

یبوست مزمن

یبوست و سفتی مدفوع عوارض جبران ناپذیری در طولانی مدت روی سیستم گوارش دارد. یکی از عارضه های شایع این بیماری زخم کردن کانال رکتوم است که همان شقاق می باشد. زمانی که فرد دچار یبوست مزمن شده و برای درمان آن تلاشی نمی کند، مدفوع سفت و حجیم شده به سختی از کانال رکتوم عبور کرده و باعث آسیب به دریچه مقعد (گشادی) می شود. 

کهولت سن

با بالا رفتن سن به طور ناخودآگاه و درگیر شدن افراد با بیماری های مختلف، عضلات بدن شروع به افتادگی می کنند. زمانی که سیستم گوارشی افراد کهنسال دچار اختلال شود، یکی از عوارض ناشی از اتفاق گشادی مقعد می باشد.

علائم و نشانه ها

از آنجا که گشادی مقعد دلایل مختلفی دارد، علائم ناشی از آنها هم می تواند با یکدیگر فرق داشته باشند. این نشانه ها شامل موارد زیر هستند:

  • بی اختیاری در اجابت مزاج
  • بی اختیاری در کنترل دفع گاز روده
  • سوراخی باز تر از حد معمول
  • خارج شدن ترشحات لزج و بدبو
  • آسیب به عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی (درد ممکن است)
  • سوزش و خارش در مواردی که شقاق وجود داشته باشد

عوارض گشاد شدن مقعد چیست؟

این بیماری علاوه بر به وجود آوردن مشکلات جسمی می تواند باعث نگرانی و گوشه گیری فرد به منظور حضور در اجتماع شود. این عارضه به مرور زمان در صورت عدم پیشگیری می تواند منجر به افسردگی حاد شود. در نتیجه روی اعتماد به نفس بیمار هم تاثیر گذاشته و در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل خواهد شد.

درمان گشادی مقعد

قبل و بعد از درمان گشاد شدن مقعد

اگر به گشادی مقعد دچار شدید، برای اقدام به درمان به هیچ عنوان درنگ نکنید. توجه داشته باشید که انتخاب روش درمان درست می تواند در کیفیت زندگی شما بعد از عمل تاثیر بگذارد پس نزد یک متخصص ماهر این درمان را انجام دهید که بتواند با توجه به علائم، علت بیماری و شرایط شما بهترین روش درمان را ارائه دهد.

روش های درمان عبارتند از:

  • درمان گشاد شدن مقعد با لیزر
  • روش بیوفیدبک Biofeedback
  • درمان خانگی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی