بیماری های مقعدی رایج در مردان و زنان

 

عکس بیماری مقعدی

مقعد دهانه راست روده است که از طریق آن مدفوع از بدن شما خارج می شود. بیماری های مربوط به مقعد شایع است. آنها شامل هموروئید، آبسه، شقاق (فیشر) و سرطان هستند.

ممکن است از صحبت در مورد مشکلات مقعدی خود خجالت بکشید. اما مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر درد یا خونریزی دارید. هرچه جزئیات بیشتری در مورد مشکل خود ارائه دهید، پزشک بهتر می تواند به شما کمک کند. درمان ها بسته به مشکل خاص متفاوت است.

علائم

برخی از نشانه های احتمالی اختلال آنورکتال عبارتند از:

  • یک ترک قابل مشاهده در پوست مقعد.
  • خونریزی بعد از اجابت مزاج، با یا بدون درد.
  • اسهال یا یبوست.
  • گاز و نفخ.
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد.
  • توده یا تورم در داخل و اطراف ناحیه مقعد.
  • درد در حین یا بعد از اجابت مزاج.

انواع بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی

اکثر بیماری های آنورکتال بسیار شایع هستند و اغلب به دلیل اختلالات خوش خیم ایجاد می شوند. اگرچه اغلب می توان آنها را در محیط سرپایی درمان کرد، اما گاهی اوقات نیاز به مداخله با روش جراحی دارند. شرایط رایج آنورکتال شامل شقاق، فیستول، هموروئید، خارش آنی (خارش و سوزش مقعد)، بیماری پیلونیدال، درد رکتوم و کندیلوم/AIN (نئوپلاسم داخل اپیتلیال مقعدی) هستند.

شقاق یا فیشر مقعد

شقاق مقعدی بریدگی یا شکاف در پوشش مجرای مقعد است و یکی از شایع ترین علل درد شدید مقعدی است. از جمله علل شایع تر، عبور مدفوع سفت یا بزرگ از مجرای مقعد، زور زدن در حین حرکات روده هنگام یبوست، اسهال مزمن و التهاب در ناحیه مقعد در نتیجه بیماری کرون یا سایر فرآیندهای التهابی است.

علائم شامل:

  • درد در هنگام حرکات روده همراه با خون روی دستمال توالت است.
  • همچنین ممکن است چندین ساعت پس از اجابت مزاج درد یا اسپاسم شدید داشته باشید.
  • شقاق مقعدی را می توان از طریق شرح حال و معاینه فیزیکی تشخیص داد.

گاهی اوقات شقاق در مکان های غیر معمول در مقعد دیده می شود. علل ایجاد شقاق در این مکان ها عبارتند از بیماری کرون که شایع ترین است، اما همچنین می تواند ناشی از سایر بیماری های التهابی روده، سیفلیس، سل، لوسمی، سرطان و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) باشد.

بیشتر شقاق مقعدی را می توان به صورت پزشکی درمان کرد و بیش از ۸۰٪ آنها نیازی به جراحی ندارند. اگر علت یبوست یا اسهال باشد، درمان آن شرایط اغلب شقاق را در حدود ۴ تا ۶ هفته درمان می کند. این درمان‌های خانگی شامل رژیم غذایی با فیبر بالا، نرم‌کننده‌های مدفوع، ملین‌ها، مصرف مایعات فراوان و نشستن در حمام گرم دو تا سه بار در روز است. پس از چند روز درمان، دردی که در حین اجابت مزاج تجربه می کنید معمولاً از بین می رود.

https://faalgir.com/2217/%F0%9F%94%AE

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

زگیل مقعد؛ درمان، عکس + علائم و علت زگیل داخل مقعدی