بواسیر کودکان چیست؟

بواسیر یا هموروئید وریدهای متورم در رکتوم و مقعد هستند. آنها ممکن است در داخل مقعد باقی مانده یا از آن خارج شوند. این بیماری در بزرگسالان شایع هستند، اما گاهی اوقات در نوزادان و کودکان نوپا هم ممکن است ایجاد می شوند.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر با لیزر *سریع و قطعی

آیا هموروئید در نوزادان با هموروئید در بزرگسالان متفاوت است؟

هموروئید در بزرگسالان بسیار بیشتر از هموروئید در نوزادان است. آنها همچنین تمایل به علل مختلف دارند. اما علائم این بیماری می تواند برای هر دو گروه سنی مشابه باشد.

عکس انواع هموروئید یا بواسیر

علائمی که نشان می دهد نوزاد یا کودک نوپا ممکن است هموروئید داشته باشد عبارتند از:

  • خونریزی مقعدی با اجابت مزاج ( مدفوع ) یا هنگام پاک کردن و تعویض پوشک.
  • برجستگی های کوچک مایل به قرمز یا آبی در نزدیکی لبه مقعد.

کودکان نوپا و خردسالان نیز ممکن است احساس خارش یا سوزش در اطراف مقعد خود را توصیف کنند. گاهی اوقات هموروئید باعث درد رکتوم می شود.

علت هموروئید در نوزادان چیست؟

یبوست شایع ترین علت بواسیر در کودکان و نوزادان است. اگر کودک شما برای اجابت مزاج زور میزند، ممکن است فشار زیادی بر رگ های نزدیک رکتوم خود وارد کند. کودکان نوپا که برای مدت طولانی در توالت می نشینند و سعی می کنند اجابت مزاج داشته باشند نیز ممکن است دچار هموروئید شوند.

نوزادان ممکن است پس از انتقال از شیر مادر به غذاهای جامد دچار یبوست شوند. یبوست همچنین می تواند نتیجه کم آبی بدن (نداشتن مایعات کافی) باشد. یبوست در کودکان نوپا ممکن است به دلیل مصرف ناکافی فیبر و مایعات یا اضطراب در مورد اجابت مزاج و تمرین گلدان باشد.

یکی دیگر از علل هموروئید در نوزادان نارسایی مزمن کبدی است. هنگامی که کبد به درستی کار نمی کند، وریدهای حامل خون به کبد ممکن است خون را به وریدهای دیگر هدایت کنند. جریان خون اضافی فشار را در وریدهای نزدیک راست روده افزایش داده و منجر به هموروئید می شود.

بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟

والدین معمولاً ابتدا علائم بواسیر را در نوزادان مشاهده می کنند. سپس متخصص اطفال و گوارش معمولاً می تواند هموروئید خارجی را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

در صورت مشکوک شدن به هموروئید داخلی، پزشک ممکن است نیاز به انجام معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) داشته باشد. پزشک ممکن است یک انگشت دستکش و روغن کاری شده را کمی وارد مقعد او می کند تا هموروئید یا سایر ناهنجاری ها را بررسی کند.

My.clevelandclinic.org گزارش می دهد:
Your child might need a colonoscopy if they have rectal bleeding with no clear cause, such as hemorrhoids. During a colonoscopy, your child receives general anesthesia.
اگر کودک خونریزی مقعدی بدون علت مشخصی مانند هموروئید را تجربه کند، ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشد. در طول کولونوسکوپی، کودک شما داروی بیهوشی دریافت خواهد کرد. ارائه دهنده آنها یک آندوسکوپ (لوله نازک و منعطف با یک دوربین فیلمبرداری در یک طرف) را در رکتوم آنها قرار می دهد. آنها رکتوم، روده بزرگ و روده کوچک خود را بررسی می کنند.

از آنجایی که هموروئید در نوزادان غیرمعمول است، پزشک کودک سعی می کند تعیین کند که آیا مسائل دیگری می تواند باعث علائم آنها شود یا خیر. بیماری های زیر اغلب با هموروئید در نوزادان اشتباه گرفته می شوند:

  • شقاق مقعد: ترک یا پارگی در پوست مقعد می‌تواند منجر به خون یا درد در حین حرکات روده شود. شقاق زمانی ایجاد شده که نوزادان شروع به دفع مدفوع بزرگتر و سفت تر می کنند که باعث کش آمدن مقعد خواهد شد.
  • زگیل مقعد: زگیل تناسلی معمولاً نتیجه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. نوزادان می توانند از طریق تماس با فردی که به این ویروس مبتلا است، به زگیل مبتلا شوند.
  • پولیپ رکتوم: رشد غیرطبیعی سلول ها در رکتوم معمولاً بی ضرر هستند. پولیپ ها می توانند صاف یا برجسته باشند. بسیار نادر است که پولیپ رکتوم در کودکان سرطانی باشد.
  • تگ های پوستی (آکروکوردون): تگ های پوستی رشدهای کوچک و غیرسرطانی پوست هستند. آنها شبیه فلپ ها یا برآمدگی های کوچک می باشند.

کلینیک اچ پی وی | بواسیر کودکان چیست؟

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

زگیل مقعد؛ درمان، عکس + علائم و علت زگیل داخل مقعدی