تنقیه یا انما چیست؟ روش انجام + عکس

 


تنقیه تکنیکی است که برای تحریک تخلیه مدفوع انجام شده و این کار معمولاً برای درمان یبوست استفاده می شود. نحوه انجام آن به نوع تنقیه و اینکه آیا می توانید آن را در خانه یا بیمارستان انجام دهید بستگی دارد.

فرآیند تنقیه به بیرون راندن مواد زائد از رکتوم کمک می کند، توجه داشته باشید که ممکن است به تنهایی قادر به انجام آن نباشید. لوازم تنقیه جهت خرید در داروخانه ها برای استفاده در منزل در دسترس هستند، اما به منظور جلوگیری از آسیب باید از یک پزشک یا پرستار راهنمایی بخواهید. 

تنقیه به انگلیسی انما Enema نامیده می شود. انواع دیگر انما برای تمیز کردن روده بزرگ و تشخیص بهتر سرطان روده بزرگ و پولیپ تجویز می شود. اگر بعد از این روش دچار نگرانی یا تشدید علائم شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کاربرد تنقیه چیست؟

یبوست یک بیماری شایع دستگاه گوارش است. زمانی اتفاق می افتد که روده بزرگ نتواند مواد زائد را از طریق رکتوم به طور کامل خارج کند. افراد مبتلا به این عارضه در یک دوره هفت روزه سه یا کمتر مدفوع دارند. یبوست خفیف اغلب زمانی رخ می دهد که شما به اندازه کافی فیبر نمی خورید یا به طور منظم آب کافی نمی نوشید. ورزش روزانه نیز به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

کاربردهای آن عبارتند از:

  • تجویز این روش معمولاً برای تمیز کردن قسمت تحتانی روده استفاده می شود. با این حال، این به طور معمول آخرین راه حل برای درمان یبوست است. اگر رژیم غذایی و ورزش برای منظم نگه داشتن شما کافی نیست، پزشک ممکن است قبل از امتحان تنقیه یک ملین را توصیه کند.
  • انما ممکن است قبل از معاینات پزشکی روده بزرگ نیز استفاده شود. پزشک ممکن است قبل از عکسبرداری با اشعه ایکس از روده بزرگ، تنقیه را برای تشخیص پولیپ ها تجویز کند تا بتوانند تصویر واضح تری دریافت کنند. این روش ممکن است قبل از کولونوسکوپی نیز انجام شود.
شکل انجام انما

آمادگی برای انجام انما

ممکن است در روزهای قبل از تنقیه از شما خواسته شود که روزه بگیرید یا دستورالعمل های غذایی خاصی را دنبال کنید. بسته به پزشک و نیازهای سلامت شخصی شما، دستورالعمل ممکن است متفاوت باشد.

اگر قصد دارید این روش را خودتان در خانه انجام دهید، مطمئن شوید که تمام تجهیزاتی که استفاده می کنید استریل شده باشند و روان کننده ای مطمئن تهیه کرده باشید. ممکن است مجبور شوید خودتان محلول را با داروهای مختلف طبق دستور پزشک مخلوط کنید.

برای کاهش فشار احساس شده در روده بزرگ، قبل از شروع تنقیه مثانه خود را خالی کنید. همچنین ممکن است بخواهید یک حوله یا پارچه را در ناحیه بین وان حمام و توالت خود قرار دهید، برای زمانی که اگر احساس دفع داشتید، مایع از روده شما نشت کند. مهم است که لوله تنقیه خود را در اولین باری که از آن استفاده می کنید اندازه گیری کرده و علامت گذاری کنید تا لوله را بیش از مقدار تجویز شده داخل رکتوم خود نکنید.

source: https://hpvdarman.com/articles/%d8%aa%d9%86%d9%82%db%8c%d9%87/ 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی