دلایل ایجاد توده تناسلی چیست؟

به وجود آمده توده در ناحیه تناسلی ممکن است خود به خودی باشد ولی در اغلب موارد به دلیل بیماری یا عامل تحریک کننده خاصی ایجاد می شود. انواع دلایل توده تناسلی عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید که در انگلیسی Hemorrhoids نامیده می شود، اغلب توده های نسبتا سفتی بوده که داخل و خارج از مقعد در بین اسفنکترها به وجود می آیند. به عبارتی هموروئید توده یا توده‌ای از بافت در مقعد است که حاوی رگ‌های خونی بزرگ شده است. هر گونه افزایش فشار شکمی ممکن است علت ایجاد بواسیر شود. این عوامل ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

  • زور زدن مکرر برای اجابت مزاج، به ویژه در افرادی که از یبوست مزمن رنج می برند.
  • بارداری.
  • دوره های مکرر اسهال.
  • چاقی.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر با لیزر و عمل هموروئید

عکس بواسیر خفیف در مقعد

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط یک ویروس و عفونت مقاربتی به نام اچ پی وی HPV ایجاد می شود. آنها برآمدگی های گوشتی رنگ و نرم روی پوست اندام تناسلی شما هستند که ممکن است یک عدد بوده یا شبیه به دسته ای از گل کلم ها به نظر برسد.

Warts tend to cluster in one spot, and while they usually don’t hurt, sometimes they can be itchy.

زگیل ها معمولاً در یک نقطه جمع می شوند و در حالی که معمولاً بدون درد هستند، گاهی اوقات ممکن است خارش داشته باشند.

plannedparenthood.org

زگیل ها گاهی اوقات خود به خود از بین می روند که مدت زمان زیادی هم طول میکشد، اما توسط پزشک در کمتر از نیم ساعت قابل درمان هستند.

روی آلت تناسلی مردان

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی بسیار شایع است که می‌تواند باعث ایجاد تاول، زخم‌های قرمز رنگ روی فرج یا آلت تناسلی شما شود که گاهی اوقات خونریزی می‌کند یا مایع سفید یا شفافی از آن به بیرون نشت می‌کند. زخم های تبخال گاهی اوقات می توانند دردناک باشند، اما در برخی موارد ممکن است متوجه آن نشوید. هیچ درمان شناخته شده ای برای تبخال وجود ندارد، اما درمان می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

همچنین بخوانید: درمان تبخال تناسلی

شکل تبخال تناسلی در زنان و مردان

کیست مویی (جمع شدن موها در زیر پوست)

کیست مویی یا تجمع موهای زیر پوستی برای افرادی که موهای ناحیه تناسلی خود را می تراشند یا اپیلاسیون می کنند بسیار رایج است. آنها ممکن است شبیه یک جوش (یک برآمدگی برجسته که ممکن است به رنگ قرمز به نظر برسد). گاهی اوقات می توانید موها را دقیقاً در زیر برآمدگی مشاهده کنید. در اغلب موارد کیست های مویی باید با مداخله پزشک درمان شوند به صورت خود به خودی از بین نمی روند. امروزه بهترین درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال لیزر است.

همچنین بخوانید: لیزر کیست مویی

عکس غده کیست مویی کمر بعد از لیزر

مولوسکوم مسری

این بیماری مقاربتی می تواند به صورت برآمدگی های کوچک و سفت ظاهر شود. معمولاً یک یا چند زائده گرد و سخت در نزدیکی اندام تناسلی یا روی ران ها، بازوها، نیم تنه، گردن یا صورت خود خواهید داشت. آنها می توانند به کوچکی سر یک سنجاق یا به بزرگی یک پاک کن مداد باشند. مولوسکوم ها ممکن است تکی بوده یه به صورت دسته ای به وجود بیایند. برجستگی ها معمولاً به رنگ گوشت، صورتی یا سفید هستند و اغلب دارای فرورفتگی های ریز در وسط هستند. آنها معمولاً درد ندارند، اما ممکن است خارش، درد، تورم یا قرمزی داشته باشند. مولوسکوم مسری خود به خود در عرض شش ماه تا یک سال از بین می رود، اما می تواند تا چهار سال ادامه یابد.

جوش تناسلی

جوش های تناسلی، مانند جوش هایی که روی صورت خود می زنید، می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، به این معنی که گاهی اوقات روی پوست اندام تناسلی شما ظاهر می شوند. اگر متوجه شدید که برآمدگی‌های جوش مانند اطراف اندام تناسلی‌تان بدتر می‌شوند یا چرک از آن‌ها بیرون می‌آید، یا اگر دردناک شدند، به پزشک یا کلینیک اچ پی وی مراجعه کنید. این عارضه ممکن است نشانه‌ ای از عفونت باشد.

کیست واژن یا بارتولن

کیست ها توده های نرم و بدون درد بوده که می توانند در اطراف دهانه واژن و روی لابیا شما ظاهر شوند. کیست واژن رایج که در هر طرف دهانه واژن شما ظاهر می شود، کیست بارتولین نامیده می شود. غدد بارتولین مانند در هنگام هیجانات جنسی (زمانی که برانگیخته یا روشن هستید) واژن را مرطوب می کند. کیست در غدد بارتولین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که دهانه آن مسدود شده و مایع درست زیر پوست جمع شود. به طور کلی، کیست ها جای نگرانی ندارند، به خصوص اگر دردناک نباشند. می توانید چندین بار در روز در یک حمام گرم داشته و داخل لگن کم عمق نشسته یا از کمپرس گرم یا بسته آب استفاده کنید تا زمانی که کیست شما از بین برود یا خود به خود تخلیه شود. اما سعی نکنید به تنهایی کیست را تخلیه کنید، زیرا ممکن است منجر به عفونت شود. اگر کیست بزرگ شد یا برای راه رفتن یا نشستن راحت بیش از حد حساس شد، به پرستار یا پزشک مراجعه کنید.

خواندن ادامه مطلب توده تناسلی در کلینیک اچ پی وی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی