یبوست در بارداری از کی شروع میشه؟

 علت یبوست در بارداری چیست؟

هنگامی که سطح هورمون در بدن برای مراقبت از جنین بارداری شما افزایش می یابد، ممکن است احساس یبوست کنید. تغییرات ممکن است در اوایل ماه دوم یا سوم سه ماهه اول شما اتفاق بیفتد. تعداد کمی از زنان معمولا از ماه اول هم دچار یبوست دوران حاملگی می شوند. اما به طور نرمال هر چه جنین سنگین تر شود، فشار به روده ها و احتمال ابتلا به یبوست هم بالا می رود.

یبوست در حاملگی چقدر شایع است؟

حدود 16 تا 39 درصد از افراد در دوره ای از بارداری دچار یبوست می شوند. به احتمال زیاد در سه ماهه سوم بارداری، زمانی که جنین سنگین ترین است و بیشترین فشار را به روده شما وارد می کند، دچار یبوست می شوید. یبوست ممکن است در سه ماهه دوم بارداری شدیدتر باشد. گاهی اوقات، تا سه ماه پس از تولد نوزاد همچنان یبوست دارید.

درمان یبوست در بارداری در خانه و با دارو

شما نمی توانید جلوی هورمون های بارداری را بگیرید که مدفوع را سفت نکنند، اما می توانید تغییرات دیگری ایجاد کنید که می تواند برای کنار آمدن با این عارضه بسیار کمک کننده باشد. از جمله:

  • هر روز 25 تا 30 گرم غذاهای غنی از فیبر بخورید: فیبر مدفوع شما را نرم کرده تا راحت تر دفع شود. شما می توانید فیبر را از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، نخود و عدس دریافت کنید. برای اندازه گیری مقدار گرمی که از غذاهایی که می خورید، وقت بگذارید. اگر یبوست دارید، به احتمال زیاد فیبر کافی نمی خورید.
  • هر روز هشت تا 12 فنجان آب بنوشید: این تفکر را نادیده بگیرید که می گوید فقط به هشت لیوان آب در روز نیاز دارید. هشت لیوان برای زمانی است که باردار نیستید. برای گذراندن دوره بارداری بی دردسر و نرم شدن مدفوع به مایعات بیشتری از حد معمول نیاز دارید. آب بهترین گزینه است، اما اگر طرفدار آن نیستید، نوشیدنی های دیگر را امتحان کنید. شیر کم چرب، اسموتی ها، چای و آب میوه های بدون قند افزودنی گزینه های خوبی هستند.
  • داروهایی از جمله پنی سیلین ها، بیشتر سفالوسپورین ها و آزیترومایسین گزینه های انتخاب اول در دوران بارداری هستند. آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین ها و فلوروکینولون ها در بیشتر موارد نباید در بارداری استفاده شوند.
  • 20 تا 30 دقیقه ورزش را سه بار در هفته انجام دهید: زمانی که باردار هستید کمتر حرکت کنید. شما وزن اضافی حمل می کنید بارداری می تواند به ناحیه لگن و مفاصل فشار وارد کند که ممکن است انجام آن را سخت کند. اما اگر یبوست دارید، نشستن و بی تحرکی برای روده شما مفید نیست. از دکتر زنان خود بخواهید تمریناتی که برای انجام در دوران بارداری ایمن هستند و عضلات روده شما را تحریک می کنند، به شما بگویند.
  • ویتامین های مختلف را در دوران بارداری امتحان کنید: آهن موجود در ویتامین دوران بارداری شما ممکن است برای سیستم گوارش بیش از حد باشد. پزشک می تواند ویتامین دیگری با آهن کمتر را پیشنهاد کند.
  • یبوست در بارداری از کی شروع میشه؟

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی