تفاوت بواسیر و آبسه مقعدی چیست؟ (بررسی علائم و علت ها)

اگرچه برخی از افراد ممکن است آبسه های مقعدی یا پری آنال را با هموروئید اشتباه بگیرند، زیرا این آبسه ها از نظر ظاهری شبیه به هم هستند، اما آنها شرایط بسیار متفاوتی با علائم و درمان های مختلف دارند. در این مطلب قصد داریم شباهت ها و تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر را با یکدیگر مقایسه کنیم. ممنونم از اینکه ما را در ادامه همراهی می کنید.

تفاوت بواسیر و آبسه مقعدی چیست؟ (بررسی علائم و علت ها)

آبسه مقعدی یا پری آنال چیست؟

آبسه پری آنال توده ای است که در اثر عفونت غدد مقعدی ایجاد می شود. این پوسچول ها ممکن است در پوشش مجرای مقعد یا در نزدیکی دهانه راست روده ایجاد شوند. آنها بیشتر در مردان بالای سی سال دیده می شوند یا کسانی که سابقه وارد شدن ضربه به کمر دارند.

به بیانی دیگر می توان گفت هرگاه دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد هستند بسته شوند، غده دچار عفونت شده در نتیجه متورم و حاوی چرک خواهد شد و آبسه پدید می آید.

شایع ترین نوع، آبسه پری آنال است. این نوع اغلب به صورت تورم دردناک جوش در نزدیکی مقعد ظاهر می شود. ممکن است قرمز رنگ و در لمس گرم باشد. آبسه‌های مقعدی که در بافت‌های عمیق‌تر قرار دارند، کمتر شایع هستند و ممکن است کمتر قابل مشاهده باشند. آبسه مقعد چیست

علت ایجاد آبسه مقعدی چیست؟

آبسه های مقعدی به دلیل مسدود شدن غدد مقعد، عفونت های مقاربتی و پارگی کانال مقعدی که عفونی می شود، هستند. به طور معمول، اسفنکتر مقعد از کانال رکتوم در برابر ورود باکتری محافظت می کند. با این حال، هنگامی که باکتری ها از آن عبور می کنند، می توانند بافت های آسیب پذیر مانند شقاق (پارگی های کوچک در پوشش مقعد) را آلوده کنند. نتیجه آبسه مقعد ایجاد شده که یک برآمدگی پر از چرک است که ممکن است دردناک و قرمز باشد.

تفاوت بواسیر و آبسه مقعدی چیست؟ (بررسی علائم و علت ها)

در اینجا تصویری از آبسه مقعدی از سایت https://en.wikipedia.org/wiki/Anorectal_abscess را مشاهده میکنید.

علائم آبسه پری آنال

برخی از علائم رایج آبسه پری آنال عبارتند از درد ضربان دار هنگام نشستن، ترشح چرک، یبوست، یا حرکات دردناک روده. علاوه بر این، پوست اطراف مقعد ممکن است تحریک شده، متورم، حساس یا قرمز باشد. آبسه های پری آنال در صورت عدم درمان می توانند بسیار خطرناک شوند.

در ادامه به بررسی بیماری بواسیر یا هموروئید می پردازیم.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر یک بیماری مزمن است که در آن سیاهرگ های مقعد و رکتوم ملتهب می شوند. گاهی اوقات آنها را "هموروئید" می نامند و می توان آنها را با رگهای واریسی در مقعد مقایسه کرد. آنها ممکن است در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا در اطراف خارج مقعد (بواسیر خارجی) قرار گیرند. توده های هموروئید به خصوص در دوران بارداری بسیار شایع هستند و اکثر افراد در یک زمانی از زندگی خود به آن مبتلا بوده اند و یک بیماری نشیمنگاهی مدیریت شده به شمار می رود.

علت ایجاد بواسیر چیست؟

به طور کلی، بواسیر در اثر فشار در ناحیه رکتوم به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می شود:

  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج.
  • سنگین کردن زیاد.
  • نشستن برای مدت طولانی.
  • چاقی.
  • اسهال مزمن یا یبوست.
  • بارداری.
  • رابطه مقعدی.
  • یک رژیم غذایی کم فیبر.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی