زگیل تناسلی چیست؟ علائم + راه های انتقال و تشخیص انواع زگیل

 زگیل تناسلی توده هایی هستند که در ناحیه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و رکتوم (ابتدای راست روده) و گاهی در اطراف دهان ظاهر می شوند.

آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) ایجاد شده که از طریق تماس جنسی (هر نوع لمس ناحیه تناسلی و دخول مستقیم) پخش می شوند.

انواع مختلفی از ویروس اچ پی وی HPV وجود دارند. معمولا دسته ای که باعث زگیل تناسلی می شوند باعث سرطان نمی شوند.

این زائده های ناراحت کننده را می توان با کرم، کرایوتراپی یا لیزر از بین برد، اما روشهای درمان به معنی رهایی از شر خود ویروس نیست، از زمانی که بیمار لیزر زگیل تناسلی یا کرایو زگیل تناسلی را انجام دهد، معمولاً ویروس اچ پی وی طی ۲ سال خود به خود از بین می رود.

شما می توانید با استفاده از کاندوم و واکسیناسیون خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر (سرپایی و سریع)

زگیل تناسلی چیست؟

کلینیک مهنا: زگیل تناسلی توده هایی در نواحی تناسلی مانند واژن، فرج، آلت تناسلی و کیسه بیضه هستند. آنها از طریق تماس و رابطه جنسی منتقل می شوند در نتیجه بسیار شایع هستند.

زائده ها همچنین می‌توانند در دهانه رحم، اطراف مقعد و رکتوم یا همان کانال مقعد، مجرای ادرار (لوله‌ ای که ادرار را از بدن شما خارج می‌کند) و همچنین اطراف دهان ظاهر شوند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً بدون درد است، اما ممکن است خارش داشته باشد. آنها می توانند ناهموار، مسطح یا به صورت خوشه ظاهر شوند.

علائم زگیل تناسلی شامل تشکیل زگیل‌های کوچک، نرم و رنگ پوستی یا خاکستری در ناحیه تناسلی از بدن است. این زگیل‌ ها ممکن است به صورت تنها مثل یک جوش باشند یا در گروه‌ های چند عددی قرار گیرند. علاوه بر آن، ممکن است درد، خونریزی و سوزش در منطقه تناسلی نیز رخ دهد. در صورتی که شما به این علائم دچار هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسبی برای شما تعیین شود. همچنین، استفاده از روش‌ های پیشگیری مانند استفاده از کاندوم و جلوگیری از تماس جنسی با افرادی که از سلامت جنسی آنها مطمئن نیستید، می‌ تواند کمک کننده باشد.

اگر زگیل تناسلی دارید، ممکن است متوجه این موارد شوید:

  • تفاوت در جریان ادرار شما
  • خون در ادرار 
  • خون در مدفوع با حرکات روده، مدفوع
  • درد یا خونریزی در حین رابطه جنسی

بیشتر بخوانید: هزینه لیزر زگیل تناسلی و کرایو

راه های انتقال زگیل تناسلی

ویروس ناشی از این بیماری مسری است و روش اصلی انتقال ویروس اچ پی وی در درجه اول از طریق تماس پوست به پوست یا پوست به مخاط است. امکان ندارد که یک فرد با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا به زائده های تناسلی مبتلا شود.

این ویروس از طریق ملحفه های آلوده تخت یا استفاده از لباس بیمار آلوده به زگیل منتقل نمی شود. 

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. شما ممکن است ویروس اچ پی وی را از طریق تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی یا استفاده از اسباب بازی های جنسی دریافت کنید.

حدود ۴۰ نوع از این ویروس وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی و مقعد را آلوده کند. اما تنها برخی از انواع آن می توانند باعث ایجاد زگیل شوند. شایع ترین آنها HPV نوع ۶ و ۱۱ هستند. سایر انواع HPV با سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد مرتبط هستند. انواع ویروس اچ پی وی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، بعید است که باعث سرطان شوند.

زگیل تناسلی بسیار مسری است و از هر ۳ نفری که با فرد مبتلا به این زائده ها رابطه جنسی برقرار می کنند، ۲ نفر به این ویروس مبتلا می شوند. زگیل ها معمولاً در عرض ۳ ماه پس از تماس ظاهر می شوند. اگر به ویروس اچ پی وی مبتلا بوده اما علائمی نداشته باشید، همچنان می توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید. اکثر افرادی که HPV دارند زگیل ندارند، بنابراین نمی دانند که آلوده هستند.

اگر یک نوع HPV داشته اید، همچنان ممکن است به انواع دیگر آلوده شوید.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی