ملین چیست؟

 بسیاری از ما با علائم مشخص یبوست آشنا هستیم. “ملین ها” به انگلیسی Laxatives داروهایی هستند که در صورت یبوست به شما کمک می کنند تا راحت تر مدفوع کنید. تلاش برای دفع مدفوع سفت یا خشک و این احساس که روده شما حتی پس از دفع مقداری از مدفوع خالی نشده سخت بوده و احساس بدی برای بیمار به همراه دارد.

Laxatives are a type of medicine that can help you empty your bowels if you’re having trouble going to the toilet.

معمولاً تغییر سبک زندگی می‌تواند سیستم گوارشی شما را به حالت عادی درآورده تا بتوانید دفع راحتی داشته باشید. خوردن غذاهای پر فیبر، مصرف پروبیوتیک ها، نوشیدن مایعات بیشتر و ورزش اغلب کمک می کند.

ملین چیست؟

اگر این روش ها را امتحان کرده اید و هنوز مشکل دارید، ممکن است وقت آن رسیده که با مشورت پزشک به سراغ ملین ها بروید. شما می توانید آنها را بدون نسخه از داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی و به صورت آنلاین خریداری کنید. آنها ممکن است به عنوان ملین، نرم کننده مدفوع یا مکمل های فیبری شناخته شوند.

چه کسانی باید ملین استفاده کنند؟

ملین ها یبوست و سندروم دفع سخت مدفوع را در بزرگسالان درمان می کنند. در صورتی که این موارد را تجربه میکنید، ممکن است به یکی از آنها نیاز داشته باشید:

  • گاه به گاه یبوست تجربه یبوست دارید که با تغییر سبک زندگی بهبود نیافته است.
  • بیمار از یک بیماری مزمن رنج می برد که باعث یبوست شده است، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو.
  • بیمار نیاز به پاکسازی روده داشته تا مدفوع را از روده بزرگ (کولون) قبل از انجام عمل روی سیستم گوارش خارج شود.

اما ملین ها برای همه افراد مبتلا به یبوست بی خطر نیستند. اگر مبتلا به یبوست در بارداری، قبل از مصرف ملین ها با پزشک خود مشورت کنید. هرگز به کودکتان ملین ندهید مگر اینکه پزشک اطفال آن را توصیه کند. و برخی ملین‌ها می‌توانند اثرات برخی داروها را خنثی کنند، بنابراین اگر داروی تجویزی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

مطلب پیشنهادی: دکتر بواسیر و متخصص هموروئید در تهران

کاربرد و اثر ملین چگونه است؟

ملین ها باعث ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش شما شده که دفع مدفوع را برای آسان تر می کند. برخی از ملین ها باعث نرم تر شدن مدفوع می شوند. برخی دیگر از آنها عضلات روده بزرگ را تحریک می کنند تا مدفوع را در امتداد حرکت دهند. برخی از انواع هر دو را انجام می دهند. همه چیز به مورد مصرف بیمار بستگی دارد.

داروی ملین قوی برای درمان در خانه

استفاده از روان کننده ها به عنوان درمان های خانگی مختلف می تواند به مدیریت اسهال و یبوست کمک کند، مانند نوشیدن آب بیشتر، خوردن فیبر و… سایر روشهایی که در زیر به آنها اشاره کردیم. اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد، داروهای بدون نسخه و نسخه‌ای ذکر شده را با مشورت پزشک استفاده کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی