جوش کیستیک عصبی چیست؟

 

جوش های کیستیک عصبی که به نام کیست تارلوف نیز شناخته می‌ شوند، کیسه‌ های پر از مایعی هستند که بر روی غلاف ریشه عصبی، معمولاً در ناحیه خاجی ستون فقرات، تشکیل می‌ شوند. آنها همچنین می توانند در هر نقطه دیگری از ستون فقرات رخ دهند. آنها عموما در اطراف ریشه های اعصاب تشکیل می شوند. کیست های پری عصبی با سایر کیست هایی که می توانند در ساکروم ایجاد شوند متفاوت هستند زیرا رشته های عصبی ستون فقرات در داخل کیست ها یافت می شوند. زنان بیشتر از مردان به آنها مبتلا می شوند.

فرد مبتلا به چنین کیست‌ هایی احتمالاً هرگز آن را نمی‌ داند، زیرا هرگز علائمی ایجاد نمی‌ کنند. با این حال، هنگامی که نشانه هایی از آنها حس میشود، یکی از شایع ترین آنها درد در ناحیه کمر، باسن یا پاها است. این اتفاق در موارد نادری رخ می دهد که کیست ها با مایع نخاعی بزرگ شده و بر روی اعصاب فشار می آورند.

خطرات و عوارض جوش های کیستیک

از آنجا که آنها به ندرت علائم ایجاد می کنند، کیست های پری عصبی اغلب تشخیص داده نمی شوند. پزشک می تواند با استفاده از تکنیک های تصویربرداری تشخیص دهد که آیا کیست دارید یا خیر. جوش های کیستیک زیر پوستی اغلب به اشتباه تشخیص داده می شوند زیرا علائم آنها بسیار نادر هستند. 

این نوع جوش ها را می توان برای تسکین موقت علائم تخلیه کرد. فقط جراحی می تواند از بازگشت مجدد یا پر شدن مجدد مایعات و ایجاد مجدد علائم جلوگیری کند. با این حال، جراحی باید تنها به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود، زیرا خطرات قابل توجهی دارد. علاوه بر این، جراحی همیشه موفقیت آمیز نیست و ممکن است بیمار را با مشکلات بزرگ تری مواجه کند. در موارد نادر، کیست هایی که علائم ایجاد می کنند و درمان نمی شوند، باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی می شوند.

علائم آکنه های کیستیک عصبی

افراد مبتلا به کیست پری عصبی به احتمال زیاد علائمی ندارند. اکثر افرادی که آنها را دارند هرگز نمی دانند که این توده ها وجود دارند. زیرا نشانه ها تنها زمانی رخ می‌ دهند که آکنه های کیستیک با مایع نخاعی پر شده و اندازه آنها بزرگ شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، کیست های بزرگ شده می توانند اعصاب را فشرده کرده و مشکلات دیگری ایجاد کنند.

انواع جوش های عصبی

شایع ترین علامت مرتبط با آکنه های عصبی درد است. کیست های بزرگ شده می توانند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهند و باعث تشدید درد سیاتیک شوند. این وضعیت با درد در ناحیه کمر و باسن و گاهی اوقات در قسمت پشت پاها مشخص می شود. درد می تواند تیز و ناگهانی یا خفیف تر و دردناک باشد. سیاتیک همچنین اغلب با بی حسی در همان نواحی و ضعف عضلانی در پاها و ساق ها همراه است.

در موارد شدید که کیست‌های پری‌ نورال بزرگ شده‌ اند، می‌ تواند کنترل مثانه، یبوست یا حتی اختلال عملکرد جنسی را از دست بدهد. داشتن این علائم ممکن است، اما بسیار نادر است.

در اغلب موارد ممکن است این توده ها با بیماری کیست مویی اشتباه گرفته شوند که علائم مشابهی دارند. برای تشخیص دقیق لازم است با بیماری کیست مویی نیز تا حدودی آشنا شوید.

منبع خبر

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی