ویروس اچ پی وی HPV یا پاپیلومای انسانی

خوشبختانه آگاهی عموم مردم درباره ویروس اچ پی وی در سال های اخیر افزایش یافته است، که تا حد زیادی به دلیل در دسترس بودن واکسن HPV است. دریافت واکسن اچ پی وی میتواند از ابتلا به انواع این ویروس جلوگیری کرده و بدن انسان را در مواجهه با انواع پاپیلومای انسانی قوی کند.

سازمان بهداشت و سلامت تخمین می زند که حدود ۴۳ میلیون مورد از بیماران مبتلا به اچ پی وی در سال ۲۰۱۸ وجود داشته است که بسیاری از آنها در نوجوانان و ۲۰ سالگی رخ داده است. برخی از انواع ویروس اچ پی وی منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

https://ana.ir این برجستگی‌های صورتی یا گوشتی می‌ توانند خارش، ایجاد ناراحتی و خونریزی کنند. گونه‌ های ویروسی که می‌ توانند باعث سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی یا سرطان دهان و گلو شوند، نگران‌کننده‌ تر هستند. دکتر زنان میتواند به راحتی با انجام آزمایش پاپ اسمیر، وجود این ویروس را در بدن زنان تشخیص دهد. برای کسانی که قبلاً واکسینه نشده‌ اند، دریافت واکسن می‌تواند با محافظت در برابر سویه‌ هایی که به احتمال زیاد باعث سرطان می‌ شوند، این خطر را کاهش دهد.

به طور متوسط تخمین زده شده است که از بین هر ۳ آقایانی که شریک جنسی متعدد داشته یا همجنسگرا هستند، یک نفر از آنها حتما به ویروس اچ پی وی HPV یا زگیل تناسلی در مردان مبتلا می باشد.

توجه کنید که HPV یک ویروس متفاوت از HIV اچ آی وی یا (HSV) هرپس است.

images_1703075762_6582dfb2045b7.jpg

هرپس یا تبخال تناسلی

تبخال یکی از مسری ترین و پرهزینه ترین بیماری های مقاربتی است.

دو گونه ویروسی وجود دارد: هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-۱) و هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV-۲) که هر دو از راه جنسی منتقل می شوند و باعث تبخال تناسلی می شوند. تبخال دهان می تواند به صورت زخم های سرد یا تاول های تب و همچنین زخم های ناحیه تناسلی یا مقعدی ظاهر شود. مانند سیفلیس، تبخال نیز می تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص پس از عفونت جدید در سه ماهه اول.

سیفلیس

تاریخ مملو از بیماران مشهور و بدنام سیفلیس است که یکی از آنها آل کاپون بود. در نهایت، وخامت اوضاع او را از زندان مشهور جزیره آلکاتراز به بستر مرگ فرستاد.

مانند بسیاری از بیماری های مقاربتی در این مقاله، سیفلیس با عواملی مانند تهدید کننده سلامت بیمار مرتبط است. یک این بیماری مقاربتی توسط باکتری به نام ترپونما پالیدوم ایجاد شده که می تواند بین افراد منتقل شود. عفونت ممکن است با یک زخم گرد، سفت و بدون درد در آلت تناسلی، واژن، مقعد یا دهان شروع شود. گاهی اوقات، این زخم ها بدون توجه می مانند، زیرا بدون درد هستند و سپس علائم برطرف می شوند. با این حال، عفونت در این مرحله به پیشرفت خود ادامه می دهد. در صورت عدم درمان، مراحل بعدی بیماری می تواند به قلب، عروق خونی، کبد، استخوان ها، مفاصل و پوست آسیب برساند. در نهایت می تواند باعث سکته مغزی یا قلبی شود.

هپاتیت

هپاتیت، بیماری که منجر به التهاب کبد و فیبروز می شود، می تواند از طریق جنسی و راه های دیگر منتقل شود. این بیماری به اشکال مختلفی وجود دارد، اگرچه علائم همه مشابه هستند: خستگی، تهوع، استفراغ، درد معده، ادرار تیره، و زردی پوست و چشم. هپاتیت می‌ تواند از طریق تماس شخصی نزدیک، آلودگی غذا یا آب گسترش یابد. نوعی واکسن HAV برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در دسترس است. ویروس هپاتیت B (HBV) نیز از طریق جنسی قابل انتقال است. عفونت اغلب از طریق تبادل مایعات بدن اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند با استفاده از سوزن‌ های مشترک یا در حین تولد از مادر به کودک منتقل شود. نوع مزمن تری از هپاتیت HBV وجود دارد که می تواند منجر به آسیب جدی کبد از جمله اسکار، سرطان، نارسایی کبد و مرگ شود. و سایر مایعات بدن متاسفانه، هیچ واکسنی برای محافظت از ابتلا به HCV وجود ندارد، اگرچه درمان‌هایی برای اغلب بیماران در دسترس است. این بیماری مقاربتی همچنین می تواند منجر به نارسایی کبد و مرگ شود.

کلامیدیا

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس مسئول این بیماری مقاربتی است که می تواند هیچ علامت یا دردی نداشته باشد. با این حال، برخی دیگر از افراد ممکن است سوزش در هنگام ادرار یا ترشحات غیر طبیعی واژن یا آلت تناسلی را تجربه کنند.

مانند سوزاک، کلامیدیا همچنین می‌تواند منجر به PID در زنان و ناباروری متعاقب آن، حاملگی خارج از رحم، یا درد مزمن لگنی شود. از این رو تمامی زنان باید سالانه یک بار آزمایش غربالگری انجام دهند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی