آنتی بیوتیک چیست و انواع آن (آنتی بیوتیک برای عفونت بدن)

آنتی بیوتیک ها (Antibiotics) داروهایی هستند که برای درمان عفونت بدن و همچنین پیشگیری از انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. آنها انتشار عفونت در بدن را مهار کرده و اغلب میکروارگانیسم هایی که باعث عفونت می شوند را، از بین می برند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها تنها زمانی برای انسان و حیوانات نسبتاً بی ضرر است، که با نظر پزشک توصیه شود. نحوه اثر گذاری آنتی بیوتیک بر بیماری های ناشی از باکتری ها به این گونه بوده که آنها را با مهار سنتز دیواره سلولی آنها و گاهی اوقات با دخالت در عملکرد DNA آنها درمان می کند.

آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی بیوتیک ها را می توان نوعی داروی ضد میکروبی تعریف کرد که با مهار رشد باکتری برای درمان و پیشگیری از عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. آنها هنگامی که برای بیماری های ناشی از ویروس ها، به عنوان مثال، سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود، موثر نیستند. 

ویروس ها عوامل عفونی هستند که در داخل سلول های بدن میزبان زندگی می کنند. آنها به تنهایی نمی توانند زنده بمانند. زیرا برای تولید پروتئین خود به میزبان نیاز دارد. بنابراین با استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها نمی‌ توانیم بیماری‌ های ویروسی را درمان کنیم و حتی ممکن است استفاده نادرست، باعث تداخل در سلول‌ های بدن شده و به آنها آسیب بزند.

انواع آنتی بیوتیک ها

قرص های آنتی بیوتیک

اگرچه بیش از 100 چرک خشک کن وجود دارد، اکثریت آنها فقط از چند نوع دارو می آیند. اینها دسته های اصلی آنتی بیوتیک ها هستند:

  •  پنی سیلین هایی مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین
  •  سفالوسپورین ها مانند سفالکسین (کفلکس)
  •  ماکرولید هایی مانند اریترومایسین (E-Mycin)، کلاریترومایسین (بیاکسین) و آزیترومایسین (زیتروماکس)
  •  فلوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین (سیپرو)، لووفلوکساسین (لواکین) و افلوکساسین (فلوکسین)
  •  سولفونامید هایی مانند کوتریموکسازول (Bactrim) و تری متوپریم (Proloprim)
  •  تتراسایکلین ها مانند تتراسایکلین (Sumycin، Panmycin) و داکسی سایکلین (Vibramycin)
  •  آمینوگلیکوزیدها مانند جنتامایسین (گارامایسین) و توبرامایسین (توبرکس)

اکثر آنتی بیوتیک ها دو نام دارند، نام تجاری یا نام تجاری که توسط شرکت دارویی تولید کننده دارو ایجاد شده است، و یک نام ژنریک بر اساس ساختار شیمیایی Antibiotic یا کلاس شیمیایی. نام‌ های تجاری مانند Keflex و Zithromax با حروف بزرگ نوشته می‌ شوند. داروهای ژنریک مانند سفالکسین و آزیترومایسین با حروف بزرگ نوشته نمی شوند.

هر Antibiotics فقط برای انواع خاصی از عفونت ها موثر است و پزشک شما بهترین توانایی را دارد که نیازهای شما را با داروهای موجود مقایسه کند. همچنین، ممکن است فردی آلرژی داشته باشد که دسته ای از آنتی بیوتیک ها را از در نظر گرفتن حذف کند، مانند آلرژی به پنی سیلین که مانع از تجویز آموکسی سیلین توسط پزشک شما می شود.

https://hpvdarman.com/articles/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9/

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بهترین جراح فیستول در تهران و کرج✔️

درمان شقاق با لیزر

انواع زگیل ها: