آیا آنتی بیوتیک ها عفونت های ویروسی را درمان می کنند؟

 آنتی بیوتیک ها روی عفونت های ویروسی تاثیری ندارند. به عنوان مثال، شما نباید برای درمان موارد زیر آنتی بیوتیک مصرف کنید:

  •  سرماخوردگی و آبریزش بینی، حتی اگر مخاط غلیظ، زرد یا سبز باشد
  •  اکثر گلودردها (به جز گلودرد استرپتوکوکی)
  •  آنفولانزا
  •  اکثر موارد برونشیت

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

عوارض جانبی رایج آنتی بیوتیک ها عبارتند از

  •  ناراحتی معده
  •  اسهال
  •  در زنان، عفونت های قارچی واژن

برخی از عوارض جانبی شدیدتر هستند و بسته به آنتی بیوتیک، ممکن است عملکرد کلیه ها، کبد، مغز استخوان یا سایر اندام ها را مختل کنند. گاهی اوقات آزمایش خون برای تعیین اینکه آیا این اندام ها تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر انجام می شود.

کولیت، التهاب روده بزرگ (کولون)، در برخی از افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، به ویژه سفالوسپورین ها، کلیندامایسین، فلوروکینولون ها یا پنی سیلین ها ایجاد می شود. این نوع کولیت، که کولیت ناشی از کلستریدیوم دیس دیفیسیل نامیده می شود، از سموم تولید شده توسط باکتری کلستری دیویدیس دیفیسیل (C. diff) ناشی می شود. این باکتری ها به بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند و زمانی که سایر باکتری های طبیعی روده توسط آنتی بیوتیک ها از بین می روند، بدون کنترل در روده رشد می کنند. درمان کولیت ناشی از کلستریدیوئید دیفیسیل دشوار است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به ویژه در افراد مسن.

کاربرد چرک خشک کن ها چیست؟

فرق آنتی بیوتیک با چرک خشک کن چیست و چه کاربردی دارند؟

در ابتدا با تعریف چرک خشک کن آشنا شدید و حالا درباره کاربردهای چرک خشک کن:

  1. درمان عفونت‌های پوستی: برای کاهش ترشحات چرکی ناشی از عفونت‌ های باکتریایی یا قارچی.
  2. کاهش التهاب: کمک به کاهش ورم و قرمزی در نواحی ملتهب.
  3. بهبود زخم‌ ها: تسریع روند بهبود زخم‌های چرکی و جلوگیری از عفونت‌های ثانویه.
  4. درمان جوش و آکنه: به ویژه در مواردی که جوش‌ها چرکی هستند.
  5. تسکین علائم: کاهش درد و ناراحتی ناشی از عفونت‌های موضعی.
  6. https://B2n.ir/q90549

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

باکتری ها مانند همه موجودات زنده در طول زمان در پاسخ به چالش های محیطی تغییر می کنند. به دلیل استفاده گسترده و استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها (به عنوان مثال، زمانی که آنتی بیوتیک ها طبق دستور مصرف نمی شوند)، باکتری ها اغلب در معرض این داروها قرار می گیرند. اگرچه بسیاری از باکتری ها هنگام قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها می میرند، اما اگر آنتی بیوتیک ها به درستی مصرف نشود، برخی از باکتری ها زنده می مانند و در برابر اثرات آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا می کنند. به عنوان مثال، در گذشته، استافیلوکوکوس اورئوس (یک عامل شایع عفونت های پوستی) به پنی سیلین بسیار حساس بود. اما با گذشت زمان، سویه‌ های این باکتری آنزیمی را تولید کردند که قادر به تجزیه پنی‌ سیلین بود و باعث ناکارآمدی پنی‌ سیلین شد. محققان با تولید نوعی از پنی سیلین که آنزیم قادر به تجزیه آن نبود، پاسخ دادند، اما پس از چند سال، باکتری ها دوباره سازگار شدند و به این پنی سیلین اصلاح شده مقاوم شدند. سایر باکتری ها نیز نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان داده اند.

  • تحقیقات پزشکی برای توسعه آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با باکتری‌ها ادامه دارد. اما مردم می توانند به جلوگیری از ایجاد مقاومت در باکتری‌ها کمک کنند
  •  درک این موضوع که آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری ها استفاده می شود، نه عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا)، و اینکه پزشکان برای این عفونت های ویروسی آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند.
  •  مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها دقیقاً طبق دستور، از جمله دوز صحیح، تعداد دفعات در روز و تعداد روز (مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها برای تمام روزهای تجویز شده مهم است، حتی اگر فرد احساس بهتری داشته باشد).

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بهترین جراح فیستول در تهران و کرج✔️

درمان شقاق با لیزر

انواع زگیل ها: