علت ابتلا به بیماری سلیاک Celiac

 

بسیاری از بیماری های خودایمنی، مانند بیماری سلیاک، حداقل تا حدی ارثی هستند (اختلالات ژنتیکی). این بدان معناست که یک جهش ژنی خاص که از طریق خانواده ها منتقل می شود، شما را مستعد ابتلا به آن می کند. اما همه افراد مبتلا به جهش ژنی به این بیماری مبتلا نمی شوند و هر فردی که به آن مبتلا می شود یکی از ژن های شناخته شده را ندارد. به نظر می رسد عوامل دیگری در ایجاد این بیماری دخیل باشند.

آیا بیماری سلیاک خطرناک است؟

شکل پرزهای معده بیمار مبتلا به سلیاک

آسیب به روده کوچک شما ممکن است عواقب جدی داشته باشد. روده کوچک مواد مغذی غذا را از طریق مخاط جذب می کند. اگر مخاط معده و دستگاه گوارش آسیب دیده باشد، نمی تواند مواد مغذی را آنطور که باید جذب کند. به این عارضه سوء جذب می گویند. بیماری سلیاک می تواند منجر به سوء تغذیه و بسیاری از بیماری های زنجیره ای دیگر شود که ناشی از کمبود مواد مغذی مختلف در تغذیه است. سلیاک در کودکان می تواند باعث کاهش رشد و تکامل شود.

چه کسانی به بیماری سلیاک مبتلا می شوند؟

بیماری سلیاک بیشتر در غرب بین افراد اروپایی تبار یافت می شود. تخمین زده می شود که 1٪ از جمعیت اروپا و آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر یکی از بستگان درجه یک مانند والدین یا فرزندتان به این بیماری مبتلا باشد، 10 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را دارید. حدود 97 درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک دارای یک جهش ژنی قابل تشخیص درگیر با آن هستند.

https://hpvdarman.com

علائم بیماری

علائم بیماری سلیاک در بین افراد بسیار متفاوت است. به همین دلیل اغلب تشخیص آن را سخت میکند. برخی افراد اصلاً ممکن است هیچ علائمی را متوجه نشوند. برخی پس از خوردن گلوتن، سوء هاضمه و سایر علائم گوارشی (GI) را تجربه می کنند. برخی فقط بعداً، زمانی که علائم واقعی و جدی وارد شده است، دچار کمبود تغذیه میشوند. در این افراد، علامت کم خونی ممکن است اولین علائم باشد.

علائم گوارشی بیماری سلیاک عبارتند از:

  • درد معده
  • شکم نفخ شده
  • گاز
  • یبوست
  • اسهال
  • مدفوع چرب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آنتی بیوتیک چیست و انواع آن (آنتی بیوتیک برای عفونت بدن)

انواع زگیل ها:

پماد ام جی برای درمان بواسیر درجه 1 و 2 + عوارض