فرق علائم بواسیر و آبسه چیست؟

هموروئید توده های سفتی هستند که در داخل راست روده یا خارج از مقعد شما ایجاد می شوند. آنها می توانند اذیت کننده باشند و باعث خونریزی شوند. بر خلاف آبسه، توده های بواسیر عفونی نیستند. آبسه ها دردناک تر و بزرگتر از هموروئید هستند. هموروئیدها سفت تر هستند، در حالی که آبسه ها زمان لمس گرم و حساس هستند. آبسه می تواند عوارضی ایجاد کند و در صورت عدم درمان منجر به تب، لرز و سایر علائم شدید شود.

شایع ترین علائم هموروئید عبارتند از:

  • توده برجسته و معمولا بدون درد هنگام لمس
  • همراه با سوزش و خارش مقعد در صورت آسیب دیدن
  • داشتن گوشت اضافه و بیرون زدگی

روش های درمان

درمان هر دو بیماری بواسیر و آبسه مقعدی باید بدون فوت وقت توسط پزشک متخصص انجام شود.

درمان آبسه

متاسفانه برخی از افراد در خانه اقدام به تخلیه آبسه و ترکیدن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و در اکثر موارد باعث پخش شدن عفونت و بدتر شدن شرایط آبسه می شود. همچنین لازم است بدانید اگر این توده به طور نادرست تخلیه شود ممکن است فیستول ایجاد کند که به مراتب درمان آن سخت تر و پیچیده تر است. در نتیجه پیشنهاد میکنیم برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت حتما به متخصص آنورکتال یا جراح عمومی برای درمان آبسه خود مراجعه کنید.

بهترین روش برای تخلیه و ریشه سوزی آبسه ها امروز لیزر است که در کلینیک های تخصصی انجام می شود.

درمان بواسیر

درمان هموروئید یا بواسیر زمانی انجام می شود که زائده به شکل یک گوشت اضافه از مقعد خارج شده باشد (بواسیر خارجی) یا هموروئید داخلی شروع به خونریزی و اذیت بیمار کند. این وضعیت پزشکی ممکن است با بیماری گوشت اضافه مقعد یا پرولاپس رکتوم اشتباه گرفته شود. در نتیجه بیمار برای تشخیص دقیق و پیدا کردن درمان مناسب حتما باید به پزشک مراجعه کند.

تنها روش بدون درد و سریع برای درمان هموروئید که به شکل سرپایی انجام می شود، لیزر بواسیر است که توسط جراح عمومی، متخصص گوارش و آنورکتال قابل انجام است.

تشخیص دو بیماری چگونه انجام می شود؟

همانطور که قبل تر اشاره شد، تشخیص دقیق تنها توسط دکتر متخصص امکان پذیر است. روش های تشخیص آبسه و هموروئید عبارتند از:

  • معاینه فیزیکی با دستکش
  • کولونوسکوپی
  • سیگموئیدوسکوپی

 تفاوت بواسیر و آبسه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی