علت تنگ شدن مقعد

ایجاد توده بواسیر (هموروئید) و شقاق شایع ترین علت تنگی مقعد بوده که معمولاً پس از عمل جراحی در این ناحیه اتفاق می افتد. به عنوان مثال، برداشتن بواسیر یا تگ های پوستی نیاز به برش هایی در اطراف مجرای مقعد یا داخل کانال مقعد دارد. این عمل می تواند منجر به چیزی شود که به عنوان “یک زخم سطحی یا نسبتا عمیق دایره ای” شناخته می شود. بافت اسکار درست در زیر پوست حاشیه مقعد یافت می شود، و از آنجایی که بافت اسکار به اندازه بافت معمولی انعطاف پذیر نیست، به اندازه کافی کشیده نمی شود تا اجازه عبور راحت یا کامل مدفوع به ویژه مدفوع های بزرگتر را بدهد.

پرتودرمانی همچنین می تواند منجر به ایجاد بافت اسکار در ناحیه لگن شود، به همین دلیل؛ علت شایع تنگی واژن است. همین امر در مورد پرتوهای مقعدی نیز صدق می کند، که می تواند باعث مشکلات واژن نیز شود.

شقاق مقعد و اسپاسم اسفنکتر

کلینیک اچ پی وی بیان می کند اسفنکترها حلقه‌های عضلانی هستند که از باز یا بسته شدن لوله رکتوم محافظت می‌کنند و مقعد دارای دو حلقه اسفنکتری است: یکی داخلی و دیگری خارجی. اسفنکتر داخلی (که در داخل اسفنکتر خارجی قرار دارد) نمی تواند به طور ارادی کنترل شود، در حالی که اسفنکتر خارجی دارای این قابلیت است. اسفنکترها به عنوان مهر و موم هایی عمل می کنند که از دفع مدفوع در زمان نامناسب جلوگیری می کنند و اگر نمی توانید در زمان نیاز از توالت استفاده کنید، می توانید به طور ارادی اسفنکتر خارجی را منقبض کنید.

شقاق یا زخم شدن یک عارضه رایج است که در این موارد به وجود می آید. علائم شقاق به طور کلی شامل خارش و سوزش و یک زخم قابل مشاهده هستند.

بیماری بواسیر یا هموروئید

توده بواسیر یا هموروئید همیشه در قسمتی از اطراف دریچه مقعد، لبه دریچه یا حتی داخل کانال رکتوم به وجود می آید. در نتیجه باعث تنگی در این ناحیه می شود. در برخی موارد توده های کوچک ممکن است خود به خود از بین بروند ولی توده های بزرگتر که بیشتر از یک ماه ماندگار می شوند، نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

همچنین بخوانید: عمل بواسیر با لیزر قطعی

شکل بواسیر داخلی

اسهال مزمن

داشتن اسهال به طور منظم، یا به طور مداوم در طول زمان های مختلف، به این معنی است که مسیر مقعدی به طور طبیعی کار نمی کند. برای دفع مدفوع سفت نیازی به کشش (اتساع) و انقباض ندارد که منجر به از دست دادن توانایی اتساع می شود. این مشکل معمولاً در مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی یا التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون دیده می‌شود، به همین دلیل است که گاهی اوقات ارتباطی بین این شرایط و تنگی مقعد وجود دارد.

سپسیس

سپسیس یک عفونت خونی بسیار جدی است که در نتیجه یک واکنش سیستمیک به عفونت موضعی ایجاد می شود و ممکن است بنا به دلایل مختلف سپسیس آنورکتال ایجاد شود. سپسیس می تواند اندام های حیاتی بدن انسان را در معرض خطر قرار دهد و باید بلافاصله در بیمارستان درمان شود. علائم سپسیس شامل هیپرترمی، تاکی کاردی، تاکی پنه، افت فشار خون و تغییر وضعیت ذهنی است.

عفونت انگلی

اگر چه این عارضه بسیار نادرتر است، تنگی رکتوم می تواند ناشی از عفونت انگلی ناشی از آمیب انتاموبا هیستولیتیکا باشد. سایر علل احتمالی تنگی رکتوم ممکن است عبارتند از:

  • بدشکلی مادرزادی
  • تروما در این ناحیه
  • عفونت رکتوم
  • بیماری های آمیزشی
  • سوء جذب روده ای
  • عروق خونی ضعیف
  • آتروفی مرتبط با سن
  • آلزایمر یا پیری مرتبط با افزایش سن (در نتیجه مصرف داروهای یبوست و ملین ها)

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی