درمان بیماریهای رایج گوارشی در کلینیک زارعی + سلامت گوارش

عکس انواع مشکلات گوارشی

بیماریهای گوارشی یکی از موضوعاتی بوده که اکثر مردم درباره آنها صحبت نمی کنند یا از ابراز آن احساس خجالت دارند. اما لازم است بدانید که مشکلات گوارشی بیشتر از یک صحبت ساده بین مردم در تمام سنین رواج دارد. بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی در واقع، 60 تا 70 میلیون نفر حداقل به یک نوع از بیماری های گوارشی مبتلا هستند.

در اینجا نگاهی از بالا به پایین به 9 مورد از شایع ترین بیماری های گوارشی، علائم آنها و موثرترین درمان های موجود می پردازیم. اگر مشکوک هستید که یکی از این مشکلات را دارید، برای صحبت با پزشک معطل نکنید.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

هنگامی که اسید معده به مری بازگشت می کند، وضعیتی به نام رفلاکس اسیدی معده اتفاق می افتد. در این لحظه ممکن است درد سوزشی در وسط قفسه سینه خود احساس کنید.

اکثر مردم با اجتناب از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها که باعث ایجاد علائم این عارضه می‌ شوند، یا مصرف داروهای ضد اسید بدون نسخه یا سایر داروهایی که تولید اسید معده و التهاب مری را کاهش می‌دهند، از پیش آمدن رفلاکس جلوگیری می کنند. تغییرات سبک زندگی مانند بالا بردن سر با بالش اضافی قبل از خواب، دراز نکشیدن بعد از غذا و ترک سیگار نیز می تواند کمک کننده باشد. با این حال، برخی از موارد از بیماری رفلاکس معده نیاز به درمان قوی‌ تری دارند، مانند داروهای مسدود کننده اسید یا حتی جراحی.

شقاق یا فیشر

شقاق مقعد پارگی های ریز و تقریبا بیضی شکلی هستند که در پوشش مقعد یافت می شوند. علائم آن مشابه هموروئید است، مانند خونریزی و درد پس از حرکت روده‌ها. زور زدن و حرکات سخت روده می تواند باعث ایجاد شقاق شود، اما مدفوع سفت و اسهال مداوم نیز می تواند باعث ایجاد شقاق شود. تقریبا تمام کسانی که یبوست دارند، برای یک بار هم که شده شقاق را تجربه می کنند.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا که مدفوع شما را به خوبی شکل داده و حجیم می کند، اغلب بهترین درمان است. دارو برای شل کردن عضلات اسفنکتر مقعد، و همچنین داروهای بی حس کننده موضعی و حمام سیتز، می تواند درد را تسکین دهد. با این حال، شقاق مزمن ممکن است نیاز به جراحی عضله اسفنکتر مقعد داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر

اگر هنگام حرکت روده های خود خون قرمز روشن در کاسه توالت وجود داشته باشد، می تواند نشانه ای از بیماری بواسیر یا هموروئید باشد. به گزارش سازمان بهداشت و سلامت؛ در واقع، 75 درصد از بزرگسالان بالای 45 سال هموروئید دارند.

بواسیر ها وریدهای متورمی هستند که در مقعد یا پایین رکتوم یافت می شوند و می توانند دردناک بوده و همراه با خارش باشند. دلایل آن عبارتند از یبوست مزمن، اسهال، زور زدن در حین حرکات روده و کمبود فیبر در رژیم غذایی.

با خوردن فیبر بیشتر، نوشیدن آب بیشتر و ورزش، هموروئید را درمان کنید. درمان‌های خانگی مانند کرم‌ها و شیاف‌های بدون نسخه معمولاً علائم هموروئید را تسکین می‌دهند. اما اگر علائم ادامه یابد، ممکن است از داروهای تجویزی استفاده شود یا ممکن است برای برداشتن بواسیر از طریق جراحی به یک روش پزشکی مانند هموروئیدکتومی نیاز باشد.

شقاق چیست / chekhabar.info


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی