آنوسکوپی برای معاینه بواسیر

 

آنوسکوپی روشی است که معمولاً برای تشخیص و معاینه هموروئید استفاده می شود. در طی آنوسکوپی، یک لوله نازک و منعطف با نور و دوربین در انتهای آن (آنوسکوپ) وارد مقعد می شود تا کانال مقعد و پایین رکتوم را تجسم کند. این روش به دکتر اجازه می‌ دهد تا مستقیماً ناحیه مقعدی را از نظر علائم بواسیر، مانند رگ‌ های خونی متورم، التهاب یا برآمدگی‌ های بافتی بررسی کند.

آنوسکوپی يک روش نسبتا سریع و کم تهاجمی است که می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد وجود، اندازه و شدت هموروئید مشخص کند. می تواند به تمایز بین بواسیر داخلی و هموروئید خارجی کمک کرده و پزشک را در تصمیمات درمانی راهنمایی کند. در برخی موارد، روش‌ ها یا آزمایش‌ های اضافی ممکن است در حین آنوسکوپی انجام شود، مانند بیوپسی یا بررسی دقیق‌ تر در پوشش رکتوم.

۳٫ سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی شامل قرار دادن یک لوله انعطاف پذیر با دوربین (سیگموئیدوسکوپ) در رکتوم و قسمت پایین روده بزرگ (کولون سیگموئید) برای بررسی ناهنجاری هایی مانند هموروئید، پولیپ یا التهاب است. این روش امکان تجسم بخش پایینی روده بزرگ تا کولون سیگموئید را فراهم می کند. سیگموئیدوسکوپی ممکن است برای تشخیص و ارزیابی هموروئید استفاده شود، اگر در قسمت پایین رکتوم یا کولون سیگموئید قرار گرفته باشد.

به طور کلی، اگر مشکوک به هموروئید باشد یا علائم یا عوامل خطر دیگری برای بیماری های کولورکتال وجود داشته باشد، یک پزشک ممکن است سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را برای ارزیابی بیشتر این وضعیت توصیه کند. انتخاب بین سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی به وضعیت بالینی خاص و میزان معاینه مورد نیاز برای تشخیص و مدیریت موثر هموروئید بستگی دارد.

۴٫ کولونوسکوپی برای تشخیص هموروئید

روشهای تشخیص بواسیر

آزمایش کولونوسکوپی شامل قرار دادن یک لوله بلندتر (کولونوسکوپی) در رکتوم و از طریق کل کولون برای بررسی تمام طول روده بزرگ است. کولونوسکوپی ارزیابی جامع تری از کولون ارائه می دهد و اغلب برای تشخیص شرایط در سرتاسر کولون، از جمله هموروئید هایی که ممکن است در بالای روده بزرگ قرار داشته باشند، استفاده می شود.

سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی هر دو روشی هستند که برای تجسم داخل رکتوم و کولون استفاده می شوند، اما از نظر وسعت معاینه متفاوت هستند. به همین دلیل باید توسط پزشک انجام شود که کدام روش برای معاینه بهتر است.

۵٫ آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع معمولاً برای تشخیص بواسیر استفاده نمی شود. بواسیر معمولا بر اساس معاینه فیزیکی و بررسی علائم توسط یک پزشک تشخیص داده می شود.

آزمایش‌های مدفوع، مانند آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) یا آزمایش‌ های ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT)، معمولاً برای غربالگری سرطان کولورکتال یا سایر بیماری‌ های گوارشی که ممکن است باعث خونریزی در دستگاه گوارش شوند، استفاده می‌شوند. در حالی که بواسیر گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی در حین حرکات روده شود، آزمایش مدفوع برای تشخیص بواسیر خاص نیست.

اگر علائمی مانند خونریزی مقعدی، درد، خارش یا توده در نزدیکی مقعد را تجربه می‌ کنید، مهم است که برای تشخیص و معاینه سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. آنها می توانند یک معاینه فیزیکی برای تشخیص هموروئید انجام داده و گزینه های درمانی متناسب با شرایط جسمی و روحی بیمار را پیشنهاد دهند.

کلینیک مهنا / معاینه بواسیر

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

درمان قطعی بیماری های مقعدی-نشیمنگاهی؛ بواسیر، شقاق، فیستول و…

فیستول چیست؟ علائم، علت و تشخیص بیماری فیستول مقعدی